NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-05
Skrivet av: Annki Roos skrivet 2005-02-04, 22:48
Då kan man ju ställa frågorna så här:
 
1) Är det bra att flytta Elsäkerhetsverket då de, enligt dem, anser att många kommer att dö?
Då (enligt dem) hela verksamheten riskerar att avstanna i flera år. Dessutom, för att inte förglömma, har de en hög kompetens. (Läs deras pressmeddelande så ser ni att det är samma argument som RAÄ?s)
 
2) Är det ok att flytta Folkhälsoinstitutet då det, enligt dem själva, kommer att försvinna kompetent och kunnig personal? Då de flesta anser att de inte har någon framtid i Jämtland? De anser sig överkörda och tror inte att myndigheterna vill att de ska flytta med.
 
Känns frågeställningen igen? Visserligen är det inte RAÄ jag skriver om nu. Men anser nog att det i denna diskussion är relevant ändå. För vem ska säga att ditt institut kan flytta, mitt är viktigare? Mitt jobb är viktigare än ditt? Det vore större skada om vi flyttade än ni? För personalen på Elsäkerhetsverket kommer säkert att svara att de är minst lika viktiga. Alltså skulle man i princip inte kunna flytta ut någonting, utan låta allt vara som det är i ett redan överhettat Stockholm.
 
Läste också i DN att försäkringskassan ska flytta ut vissa delar i landet. Bl a skulle utlandsverksamheten flyttas till Gotland. Det är, enligt dem, inte heller bra, för det är mest kvinnor som jobbar där och deras medföljande får svårt att hitta jobb på Gotland. Känns det igen?
 
Så, vad ska man göra. Det är inte lätt att flytta till Stockholm med omnejd heller. Jobb kan man få, men inte bostad. Det går heller inte att flytta jobb till andra områden som saknar arbetstillfällen, då försvinner all kompetens (enligt en del) och utbildat folk (hm) men å andra sidan, bostäder brukar det finnas gott om. Vilket knep knåp det blir. Föresten så är ju högutbildade nästan tvungna att flytta just till Stockholm för att få arbete, vilket ekorrhjul. Skulle tro att det är lite av detta som Åke Forsmark och Rune Edström skriver om, eller hur? Det kan nog vara så att det måste flyttas ut verk så att arbetstillfällen skapas där det inte finns. Alla kan ju inte bo runt Stockhol, eller andra större städer för den delen. Sverige är ett avlångt land och alla borde kunna leva på de orter de vill, eller är födda.  
 
Sveg t ex, där jag har bott, där kunde man parkera bilen överallt. Inga problem. Sandviken där jag bor nu är fortfarande lugnt rent bilmässigt sett. Enköping där mina föräldrar bor är genast värre. Dessutom kostar det att parkera. Stockholm ska vi ju bara inte prata om. Svårt att hitta någon plats och dyrt. Sveg har bra med bostäder, värre med jobb. Sandviken likaså, fast fler jobb, här t o m river man bostäder. Enköping har dåligt med bostäder och jobb, Stockholm finns mer jobb, men inga bostäder. Det anser jag var ett problem, och ett stor sådant.
 
Det är inte bara RAÄ?s och  dess anställdas problem, utan mångas. Därför är det, för mig i alla fall, väldigt enkelspårigt att BARA tänka och skriva om dem och inget, absolut inget, annat.
 
Anders, jag anser att ALLA ska ha rätt att skriva sina åsikter, oavsett utbildning. Det jag kan reagera på, som Inkan skriver, är att en del skriver svårfattligt ibland. Många frågar inte när de inte förstår, men jag brukar inte ha såna skrupler, då får man tycka att jag är knäpp. Fast jag anser nog att det är knäppare att inte fråga, för då lär man sig ju inget .
 
Till sist, Rune du är underbar.
Annki