NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-05
Skrivet av: Kaj Andersson skrivet 2005-02-04, 22:26
Jag tar mej friheten att ge svar, även om jag inte är Rune.
 
1. Anser du att det är oproblematiskt eller rentav direkt lämpligt att skicka ....
 
Detta är fullt möjligt, utan skador orsakade av transporten. Om man nu behöver transportera originalen.
 
2. Anser du att man helt kan bortse exempelvis ifrån att Vitterhetsakademien menar ....
 
Vore det möjligt att ge Vitterhetsakademien eller muséet ansvar för samlingarna ? Jag trodde att RAÄ också har en samordnande och styrande roll, inte bara en forksningsverksamhet. Detta måste väl ligga inom ramen för RAÄ att själva utveckla vidare, oavsett hur utredningen har sett på frågan.
 
3. Anser du att man inte bör ta någon hänsyn till det faktum att biblioteket utnyttjas av exempelvis Stockholms universitet?
 
Kan man utveckla nya interaktiva verktyg som tar hänsyn inte bara till universitetens behov utan även amatörforskarnas?
 
4. Anser du att arkivs lokalisering är en oviktig fråga?....
 
Har det någon betydelse att handlingar rörande Trökörna fsg finns i Göteborg? Att Silverbibeln finns (fanns) i Stockholm? Att indianska (Paracas) textilier finns i Göteborg? Ja, ibland har det betydelse, men att flytta från Stockholm till Visby är ointressant i det sammanhanget.
 
5. Anser du det helt oviktigt att det efter en flytt blir dyrare inte bara för RAÄ själva utan också för de forskare på olika nivåer som vill besöka RAÄ:s samlingar? Dvs att de dryga 13 000..
 
Jag är inte säker på att det blir dyrare. Utom för de som idag bor grannar med ämbetet.  
 
6. Anser du att det är helt oviktigt att det nyligen gjorts stora investeringar i nya lokaler...
 
Det blir ingen smäll för någon. Lokaler i Stockholm är en bristvara, förmodligen är det bättre att använda kulturanslagen till kultur istället för lokalhyra. Det är inte RAÄ som äger lokalerna i Stockholm, vore det så skulle man säkert göra ett klipp!
 
7. Anser du att RAÄ:s verksamhet är så oväsentlig...
 
Det är ingen (tror jag) som anser det. Det finns i kinesiskan ett tecken som betyder kris. Och samtidigt möjlighet. Min motfråga till alla er som är emot denna flytt: Finns det ingenting i denna flytt som är en möjlighet? Sett ur de framtida behoven av Riksantikvarieämbetet?
 
Med vänlig hälsning till alla debattörer!
 
Kaj A.