NULL Skriv ut sidan - Varför togs mitt inlägg bort?

Anbytarforum

Titel: Varför togs mitt inlägg bort?
Skrivet av: Anna-Carin Betzén skrivet 2007-01-07, 23:27
Hej Kaj,  
 
Intressant! Någon har tydligen varit snabb att gå in och ändra på Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Samiska). Förut påstods det en bit in i avsnittet Historia att För 1000 år sedan hade germanska språk trängt undan samiskan upp till sydsverige. Vid 1600-talets början gick sydgränsen för samiska språken i norra Uppland. Äldre kyrkböcker i Mälardalen är skrivna på samiska.[källa behövs] - nu är dessa meningar borttagna. Sök på samiska+mälardalen i Google och klicka på cached för första träffen så ser man sidan i sitt tidigare skick.  
 
Möjligen kan jag tänka mig att anbytarvärden har ändrat på Wikipedia och därefter raderat mitt inlägg, för att en felaktig uppgift inte ska finnas ute på nätet vare sig där eller här. Tanken är i så fall god men jag tycker i så fall att det ändå är ett lite olämpligt sätt att hantera det. Bara för att uppgiften är borttagen nu innebär det ju inte att den inte läggs in igen.
 
Tanken att samiska användes i sydsverige i den omfattning som påstods kändes synnerligen orimlig (hur många samiska handlingar finns i Svenskt Diplomatarium, tro?) men eftersom jag själv inte har kunskaper i frågan ville jag inte ta på mitt ansvar att själv ändra i artikeln.