NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17
Skrivet av: Lissbeth Lindrot skrivet 1999-09-14, 18:26
Hej Allihopa!
Ja, jag började med släktforskning 1975 och min stora förhoppning då var att hitta intressanta personer helst av fin adlig eller borgelig släkt. Vad jag vet så har ingen i den närmaste släkten gjort någon forskning bakåt i tiden.
Gissa om jag blev besviken då jag endast hittade Norrlänska fd soldater sedemera nybyggare och Sörmlänska torpare och backstugusittare... Ingen adel där heller inte ens någon bonde eller danneman! Men så började jag tänka, om det hade varit adelsfolk i släkten då hade ju mina förfäder haft det relativt bra men nu när det mest var torpare, backstugusittare och nybyggare.... De måste ha haft det otroligt tufft!
Jag har ju sett att inom tre-fyra år så kan mer än hälften av barnaskaran dött osv. Då började jag fundera, tänk vad mina förfäder kämpat för att hålla släkten vid liv och tänk vilken slump det egentligen är att jag finns till. Jag har en anfader som var 63 då han blev far för första och ända gången, en vars tvillingsyster dog vid födseln, en som varit krigsfånge i Ryssland men som lyckades återvända och skaffa familj. När man börjar fundera över dessa saker kan man inte låta bli att förundras över vilken tur man har som lever och att man har ett jobb och att man har mat för dagen...... När jag sitter vid läsapparaten så slutar det varje gång med att jag är glad och lycklig över att just jag finns till!
 
Finns det andra som funderat i samma banor?
 
Mvh Lissbeth Lindrot