NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17
Skrivet av: Bibi Gustafson skrivet 1999-09-03, 19:52
Hej!
 
Varför släktforskar jag? När jag var liten i mitten på 50-talet bodde vi 4 år i Falun (Kristine församling). Min pappa visste att hans mormorsfar och -mor kom från denna församling, så han bad dåvarande prästen att leta efter dem i församlingens böcker. Detta resulterade i en släktutredning ur husförhörslängder och födelseböcker (förmodar jag) som vi kallat den Forsbergska släkten. Där finns uppgifter om min farmorsmorfars föräldrar Per August Forsberg, f.d. lifgardisten, f 1811 5/12 i Stockholm och död 1876 28/11 i Kristine församling, och Greta Johanna Hedman, f 1811 25/6 i Stora Kopparberg och död 1888 10/2 i Kristine. Greta Johanna hade en dotter före äktenskapet: Greta Lovisa Hedman f 1836 23/4 i Stora Kopparberg. Per August och Greta Johanna gifte sig 1849 28/10 och fick 3 gemensamma barn: Carl Petter f 1850 29/7, Anna Charlotta f 1852 17/2 och Johan August* f 1855 30/4. Denne Johan August var min fmmf. Han gifte sig 1876 16/7 med Ingeborg Ersdotter f 1848 5/7 i Lillhärdal, Jämtlands län. De fick 13 barn tillsammans och 9 nådde vuxen ålder. Deras äldsta (som prästen noterat som deras före äktenskapet) var min fmm, Ingeborg* Augusta f 1875 23/12. Familjen flyttade 1890 till Sundsvall där de 3 yngsta barnen är födda. August var bokbindare och i hans dödsnotis står han som verkmästare på ett bokbinderi i Sundsvall.
 
Jag har under min uppväxt ofta studerat denna släktutredning och bestämde mig tidigt för att gå vidare och utreda hela min bakgrund. Min pappa har ett fyragenerationerskort där han är yngst och Ingeborg Ersdotter är äldst. Han minns sin gammelmormor mycket väl, han var 13 år när hon gick bort 1936. Han har även vaga minnen av sin gammelmorfar. Under hans uppväxt hade familjen nära kontakter med den Forsbergska släkten, dvs min farmors mor och hennes syskon. Jag har själv träffat 5 av min farmors mostrar och morbröder och tagit del av historierna kring dem.
 
För 2 år sedan satte jag äntligen igång genom att gå en släktforskningskurs. Forskar med mina barn som utgångspunkt och började med att försöka spänna över både mina och min mans alla grenar. Detta blev snabbt för mäktigt och jag bestämde mig för att först reda ut min farmors rötter eftersom det är dessa som i första hand fått mig att vilja hitta mina rötter. Jag har ännu inte avslutat min farmors rötter - på hennes sida tycks vi härstamma från mycket kringflyttande personer. Jag har rört mig i Lillhärdal, Härjedalen; Särna, Dalarna; Falu (Kristine o Stora Kopparberg); Sättna, Medelpad; Umeå lfs; ännu outforskat är Stockholm, Gävle och Vika, Dalarna. Sedan dyker säkert nya flyttningar upp.
 
Med ett allmänt historieintresse sedan skolåren får man också sitt lystmäte som släktforskare. Det finna många trådar att nysta i: Hur ärvdes gårdarna? Hur träffade man sin partner (om man nu inte bodde i samma by)? Jag har t.ex. funnit i mina egna efterforskningar att min fmm Ingeborg egentligen föddes i Stora Tuna 1875 och inte Kristine som det står i senare hfl. Ingeborg Ersdotter bodde som piga där och på något sätt hittade August Forsberg och hon varandra. De gifte sig även i Stora Tuna och därefter flyttade hon till Falun Kristine. Vid denna tidpunkt (1875-76) står August som bokbindargesäll (han blev mästare runt 1877-78), kan han som gesäll ha vandrat runt i grannskapet? Kan man hitta uppgifter om detta? Allt detta känns som en intressant överkurs att ägna sig åt när hela vårt träd är uträtt - om det nu någonsin blir det!
 
Jaha, det här blev ytterligare en pratig utredning, men jag tror att de flesta av oss som drabbats av släktforskarvurmen blir bitna med hull och hår!
 
Mvh
Bibi