NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17
Skrivet av: Göran Johnson skrivet 1999-08-18, 00:41
För min del började släktforskningen inte av något personligt intresse för vare sig släkten eller för att forska. När min hustrus gammelfaster (mf:s syster) Eva Petre dog för några år sedan visade det sig att hon efterlämnade några sköra pappersrullar av dåligt papper med handskrivna släkttavlor i stort format. Eftersom de knappast gick att hantera utan att förstöras beslöt jag mig för att skriva av innehållet så att vi och några andra släktingar kunde bevara det på så sätt utan att slita på originalen. Eftersom Evas tavlor inte var strikt agnatiska utan också följde vissa kvinnliga grenar innebar det att också jag från början tog med både manliga och kvinnliga ättlingar utan att ana konsekvenserna av detta. Det tidigaste årtalet som förekom på dessa släkttavlor var 1490 och det senaste 1790 och eftersom Eva Petre var född 1898 så framgick det ju tyvärr inte vilket samband som fanns med personerna på stamtavlorna. Så jag kände ett behov av att på något sätt fylla luckan på hundra år. På något sätt fick jag reda på att släkten Petre fanns dokumenterad i Örnbergs ättartal (del IX, 1893). Visserligen var också den utgiven före Evas födelse men där fanns ändå min hustrus morfar med så det gick att komplettera bilden ända fram till våra egna barn och deras kusiner etc. Också detta förutsatte ju att jag följde vissa kvinnliga ättlingar. Jag förstod nu att inte heller Örnberg var särskilt komplett utan att det fanns mycket mer att göra för att få den fullständiga bilden. Så jag började leta på bibliotek och arkiv efter tryckt litteratur som kunde ge mer och det visade sig ju att det fanns en hel del att samla in på olika sätt, även utan att behöva gå till kyrkböckerna. Jag kände varje gång en stor tillfredsställelse när jag lyckats fylla någon lucka. Nu har jag efter några år av sporadiskt samlande fått ihop omkring 6-7000 ättlingar och ingifta huvudsakligen från tryckta källor. På senare tid har jag också börjat komplettera från internet. Först ganska nyligen har jag skaffat ett släktforskningsprogram (DISGEN) och börjat skriva in det tidigare insamlade materialet. Eftersom jag började så spontant och utan att ha gått någon kurs förstod jag väl till en början inte heller vikten av att vara noga med källor etc så mycket av det jag samlat in saknar tyvärr sådana uppgifter.  Så smått har jag också börjat med mina egna släktingar men ännu inte nått så långt. Lustigt nog tycks det som om jag och min fru också är släkt med varandra fast på mycket långt håll: Min hustrus mf ff ff fm m var min mf mf ff:s brors hustrus fm fm. Det är ju roligt när man upptäcker sådana samband även om den praktiska betydelsen av detta är obetydlig. Det är också kul när man upptäcker bekanta eller kända personer  i släkten (och då tänker jag inte på medeltida kungligheter och sådana tveksamheter) t ex att vi är släkt med Bellman! Släkten Petre kom från Skottland till Sverige på 1600-talet. Också bland mina egna finlandssvenska anor i Österbotten finns det skotskt blod (Ross), vilken betydelse nu detta kan ha. Jag känner på mig att jag kommer att fortsätta med detta lite osystematiska forskande eftersom det hela tiden tycks kunne ge nytt stoff, kanske så småningom med fokus på andra delar av släkten. Nu när jag också börjat utbyta synpunkter med andra forskare via internet kan ju nya infallsvinklar  dyka upp när man minst anar det...