NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17
Skrivet av: Karin Holm Björkholm skrivet 1999-07-02, 09:46
Återger här ett Amerika-brev skrivit av min morfars syster Betty Nilsson.Hon var född 1890-09-08 i Mjällby sn(K) och hade tre syskon.Hennes moder avled 1896-12-14  fyrtiofyra år gammal.
För min del tycker jag det är ett värdefullt tidsdokument.Kanske det finns någon intresserad släktforskare som tycker som jag.
Fann brevet vid genomgång av efterlämnade papper när mitt föräldrahem skulle säljas efter min mors död.
 
Så här skriver sjuttonåringen Betty för snart hundra år sedan
 
 
New Britain den 10/11 1907
 
Älskade fader och syskon
 
Vi äro nu komna hit till Selma, vi kom igår kväll med tiotåget.Selma hon blev lite förlägen när jag kom in,hon anade ej att jag skulle komma.Resan får jag omtala, den gått utmärkt bra utom en dag vart det så sträng storm på Oceanen så Lusitania låg stilla hela natten. Kunde knappt ligga i våra hyttar utan vi måste hålla oss fast annars har det varit vackert väder ja, det finaste man kan tänka sig i de varmaste sommardagar.Har varit lite sjösjuk,det var nästan alla flickor.Kunde alls ej äta något av den maten vi fick på sjön den var knappt ej värd att äta.Vi har ätit av vår egen mat den vi fick hemma den var i alla fall bäst.I dag är det söndag medan jag skriver dessa rader ,kan alls ej gå ut för våra koffertar är ej komna hit.Vi har ej något att klä på oss utan det vi reste hemifrån i våra trasiga kläder.Denna veckan skall vi höra efter plats till oss om vi får någon ledig.John kan vara glad att han stannade hemma här är ej något arbete.Här går många hundrade som inget arbete har,somliga går bara för födan.Sven och Bernt vet ju ej än om de få något arbete,men de få nog något att göra.I morgon får jag köpa mig skor och hatt lite som jag är tvungen att ha,borde köpa mig en vinterkappa för ni vet min den gamla kan jag ej ha härinne utom så till vardags.
Har ej mer än 16 dollars till,men det är väl så det räcker ihop tills jag skall börja min plats om jag får någon,men hoppas att jag får nog någon plats.Undras så mycket om jag har fått något brev från Nils än,vore roligt om ni hade fått någonting från honom,när ni nu skriver får ni omtala det,jag skall skriva sedan till honom,om ni har adressen.Den är väl densamma.Hoppas att ni är krya därhemma,Elsa hon är väl kry kan undra om hon är ensammen ännu.Har ni fått någon piga?Ni får omtala alla nyheter när ni nu skriver om lite varjehanda.Tusen kära hälsningar från Betty till eder allesammans därhemma.
Eder dotter
Betty
 
PS.Selma har fått en pojke för en månad sedan.Hon hälsar så gott.Sven hälsar till eder alla.
En särskild hälsning till Elsa hon tycker nog att det har blivit lite tyst men det undrar jag ej alls på.Skall skriva när jag får någon plats.
Hoppas att ni ej dröjer för länge med att skriva.
DS.