NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17
Skrivet av: Gerd Johansson skrivet 1999-06-24, 23:02
Detta var en trevlig sida, Tack för initiativet Anders.
Varför började då jag släktforska?
Som ung tonåring hörde jag berättas av min mor och hennes syskon om vår ryske anfader, som var med och grävde Göta Kanal. Han var krigsfånge och kanske kosack. Han hade  gift sig med en svenska och fått barn. När kanalen var klar skulle han ta med sig familjen hem, men trillade i kanalen och drunknade när han skulle gå på båten i Hajstorp. Mycket spännande!! Flera år senare, när jag var färdigutbildad och hade jobbat i några år, gick jag min första studiecirkel i just släktforskning. Och tänk - jag fann min ryss.
Varför fortsatte jag sedan med forskningen?
Ja, det undrar jag också. Men det har blivit lite som ett gift, även om jag tar time out ibland.(Långa perioder medan barnen var små låg forskningen helt nere). Jag tycker fortfarande det är lika spännande att få tag på fler anor(jag är lite av en samlare). Men det är lika roligt att försöka luska ut lite om förfäderna och deras liv och förutsättningar. Tyvärr har jag inte haft någon tid till att forska i domböcker, men en dag så... . Ifjol började jag samla på bilder på kyrkor från de socknar där förfäderna bott. Jag har även börjat åka runt och fotograferat de gamla boplatserna. Intresset bara utvidgas  och drar med sig mer och mer, fast jag som nybörjare inte tänkte bry mig om alla delar. Men nu är jag riktigt fast.
 
GLAD MIDSOMMAR  önskar jag alla,   Gerd