NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17
Skrivet av: Marie Josefson skrivet 1999-06-22, 00:49
Detta tycker jag verkar kunna bli en bra diskussion. Hoppas att många kommer med inlägg.
 
Mitt intresse för släktforskning började nog en sommar för precis 30 år sen, fast jag säkert inte förstod det då.
 
Då skulle jag jobba som barnflicka på en plats som heter Greby, och som ligger mellan Väring och Götlunda ett par mil från Skövde (R). På denna plats växte min mormor upp tillsammans med sina sex syskon.
 
När jag följde mina barn runt till deras kompisar, träffade jag på en hel del äldre människor, som inte drog sig för att fråga vem jag var och var jag kom ifrån. Jag berättade då om min anknytning till Greby, och det visade sig att dom minsann kom ihåg både mormor, hennes syskon och deras föräldrar. Jag kan fortfarande minnas den märkliga känslan av att ha kommit hem.
 
Höjdpunkten kom när jag fick följa med mormor och två av hennes systrar till stället där de växte upp, en liten gård som hette Topphult, och som jag hade hört mycket talas om.
Där, vid den gamla grå stugan kände jag historiens vingslag och anade kanske för första gången vad som menas med rötter.
 
Sen dröjde det förstås många år innan jag började släktforska, men detta är vad släktforskning betyder för mig: Kontakt med tidigare generationer, och att känna att man ingår i ett sammanhang, både bakåt och framåt i tiden. Det är mycket mer än att bara samla in en massa uppgifter, även om den biten är väldigt spännande.
 
Hoppas nu att någon har glädje av att läsa detta, och att många kommer med olika motiveringar för sin släktforskning.
 
MVH Marie