NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-09-17
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 1999-06-21, 07:30
Jag vill genast dela upp din fråga i två, nämligen:Varför börjar vi släktforska? Varför fortsätter vi släktforska?För min egen del tog jag starkt intryck av en släktträff (i Oxberg, Mora) som jag deltog i som sjuåring, och den släktdokumentation som min farfar sammanställt blev, tillsammans med några grafiska förebilder som jag hittade i uppslagsverket Focus, underlaget till de första övningarna i att rita an- och stamtavlor. Även min mor forskade, och intresset fanns alltså redan i familjen.
 
Jag har alltid uppskattat bibliotek och tillgången till information. Föräldrarnas skriv- och räknemaskiner hörde till favoritleksakerna. Jag arbetade mig igenom 1960 års politiska geografi (likaledes i sjuårsåldern) genom att slå upp varje land i Focus och lägga en papperslapp som bokmärke (lapparna fick sitta kvar i flera år innan någon tyckte att de spelat ut sin roll och slängde dem). Att Focus kommit ut före avkoloniseringen av Afrika och mina kunskaper därför var något inaktuella redan från början bekymrade mig föga; det viktiga var att orientera sig i den dokumentation som fanns tillgänglig!
 
När jag sedan under högstadie- och gymnasieåren på allvar fick upp ögonen för släktforskning, så hängde det nog till stor del samman med upptäckten att källmaterialet inte låg längre bort än närmaste folkbibliotek med mikrofilmläsare (min mor hade börjat sin forskning på landsarkiven), och att det här fanns mängder med information som väntade på att skrivas av och sammanställas på längden och tvären. Att man hade en personlig ingång i materialet att haka upp det hela på gjorde ju inte saken sämre.
 
Det talas ofta om vikten av att få kött på benen och levandegöra släkthistorien så att den blir mer än oändliga mängder personer, orter och årtal. Gärna det, om man nu hittar så utförligt material i källorna, men personligen känner jag faktiskt inte så stort behov av det, och jag klagar inte för att jag bara har lyckats bygga upp ett skelett, så länge uppgifterna i det är tillförlitliga och redovisade på ett konsekvent och systematiskt sätt.
 
Jag har nu underlåtit att tala om vilket av mina svar som hör till vilken fråga ovan, men om det inte framgår av texten så vet jag det nog inte heller själv.