NULL Skriv ut sidan - Utflyktstips

Anbytarforum

Titel: Utflyktstips
Skrivet av: Peter Funke (Aningen) skrivet 2004-03-10, 10:06
Häromdagen var jag på vårens första utflykt, och den gick till Viskans dalgång i Marks kommun. Trots det lite kylslagna vädret var åkrarna vid Viskan fyllda av rastande gäss och svanar som vilade upp sig för den långa färden norrut.  
 
Kommen till Björketorp följde jag en ingivelse och vek av där en sevärdhetsskylt pekade mot Kattunga kyrkoruin. Där, vid den fridfulla ruinen, fann jag en skylt som fick mig att häpna! Den berättade om en man från Kattunga som en gång i tiden tog tjänst vid det kejserliga hovet i Konstantinopel, kanske som livvakt i kejsarens garde. Under sin vistelse i Konstantinopel skall han ha blivit omvänd till kristendomen, och åter hemkommen på 1000-talet byggde han en s.k. gårdskyrka på sina ägor, det som nu är Kattunga kyrkoruin. Extra spännande var det att läsa att han i sitt följe från Konstantinopel lär ha haft en munk eller grekisk-ortodox missionär. Kanske inte så konstigt att tankarna på en Markbygdens egen Arn kom smygande... (Visst är det skönt att låta fantasin skena ibland, utan krav på omständliga källforskningar?)  
 
Vad jag vill ha sagt med detta är att jag hoppas att många med mig kommer att låta upptäckarglädjen frodas under den härliga årstid vi har framför oss!  
http://www.svenskakyrkan.se/surteby/kattunga2.htm