NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-10
Skrivet av: Annki Roos skrivet 2006-09-10, 01:37
Jag för min del har svårare att förstå det inlägg under Lilla Malma, som kommer senare. Det är en Torbjoern Eriksson som skrivit den. Där är väl mer sk pekpinne i sådana fall. Han skriver bl a:
 
 Jag är väldigt trött på dessa  
personer som kastar ut förfrågningar efter person  
er som de lätt kan söka efter själva. Släktforsk-  
ning skall ske med känsla och att man lever sig in  
i förhållandena efterhand och inte att man lätt får information från andra.  
 
Här är väl pekpinnen väl synlig. Torbjoern skriver orden skall ske. Vadå ska? Mig veterligt så får man ställa frågor på detta forum och sen är det väl upp till var och en om man vill svara. Anser man att frågeställaren är en usling som ställer sådana dumma frågor, ja då är det väl inte värre än att man låter bli att svara, så behöver man inte bli trött.
 
Man bör heller inte glömma att det är svårt att hitta rätt i början. Man kanske har ett namn och ett datum att gå på. Då ställer man sin fråga här och får lite mer kött på benen och börjar nysta därifrån. Jag vet själv hur det var alldeles i början, inte lätt vill jag lova. Idag har jag lärt mig massor och letar i huvudsak själv. Sen har jag turen att ha en god vän till hjälp när det krånglar............Kina Sylejmani som är jätteduktig (hon har också gått under namnet Bull här på forumet, av en anonym skribent vid namn Wolf Chrumbucht). Jag fick heta Bill.
 
Jag menar, vem bedömer om jag är en sån där tröttsam nybörjare som inte vill forska själv, utan går den enkla vägen genom detta forum. Tänker man så, så ställer man ju denne person utanför. Det är ju ändå inte svårt att se att det är en person som inte riktigt lärt sig än.  
 
Jag har också svårt att se att Per Thorsell använt sig av pekpinne. Läser man vad han skriver, inte hur, så ser man ju ganska väl att han vill ha lite mer att gå på så att man kan hitta personen det frågas efter.  
 
Det är ju lika viktigt att det inte hackas på nybörjare som icke nybörjare. För jag kan ju tänka mig att en kunnig person som försöker hjälpa till, och som får en massa ovett för det, kan dra sig för att hjälpa överhuvudtaget.  
 
Det här med källor när man är ny kan också vara svårt. När jag började så hade jag några namn och datum som jag fått från mina föräldrar. Mina far- och morföräldrar är döda så dem kunde jag ju inte fråga. Där fick jag ovärderlig hjälp av Kina och kom vidare. Nu vet jag ju mer och kan, som sagt, leta själv.  
 
Lite mer ömsesidig vänlighet kanske skulle vara en bra början, eller hur?
 
MVH
Annki
 
Ps. Så tror jag att det skulle vara bra mycket trevligare här om man slapp alla dessa anonyma inlägg, som ändå bara skrivs för att ställa till oreda.