NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-10
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2006-09-09, 18:12
Kontrollerar man vad som uppfattats som ”påhopp”, ”oförskämdheter”, ”onödiga pekpinnar” och ”bortskrämmande av nybörjare”i Anbytarforum, så är det oftast svaren på just sådana frågor som Per ställde: ”Var kommer din uppgift ifrån”? Hänvisningar till tidigare diskussioner uppfattas också ofta som något oförskämt, likaså vänliga påpekanden om att frågan borde ställas under en annan rubrik eller att den inte ska upprepas under flera rubriker samtidigt.  
Sådana saker är tips och råd, precis det som Thomas efterfrågar.  
Till och med rena fakta med källhänvisningar ur gamla urkunder uppfattas ibland som något negativt och ger uppgiftslämnaren epitetet ”messerschmitt”.
 
Att nybörjare skulle bli bortskrämda har jag heller aldrig förstått. Vilka rädda stackare är det som börjar med släktforskning numera? Inte verkar dom så lättskrämda när man läser deras klagomål på dessa ”proffs” som påstås vara skyldiga till skrämselattackerna.
Inte heller är det väl så snällt av dessa förment förskrämda stackare att låta någon annan ge sig in i ”hetluften” och ställa frågan i deras ställe?  
 
Vad är det som gör att ”erfarna” forskare och användare av Anbytarforum inte ska få tala om för nybörjare hur man på bästa sätt forskar och använder forumet?
Hade jag varit nybörjare på det ena eller andra, eller bägge delarna, skulle jag bara varit tacksam för alla goda råd (och det finns det naturligtvis många som är också).  
 
Ett bra citat av någon okänd:
”All tolkning av ord och bilder ligger, som alltid, i den enskilde betraktarens/mottagarens ögon - många gånger till avsändarens stora förvåning”