NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-10
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2006-09-09, 12:30
I Anbytarforum finns dessvärre gott om exempel på personer som har fått goda råd, men inte gillat svaret - utan fått ett hysteriskt utbrott, och som 'tack för hjälpen' öst galla över svararen för att denne uppträtt som en besserwisser och kommit med pekpinnar o.s.v.
 
Jag trodde först att Thomas Ek var ytterligare en i denna långa rad, men när jag lyckades att hitta den aktuella diskussionen, så upptäckte jag att han gått ett steg längre än de flesta - han har fått ett utbrott på en annan frågeställares 'vägnar'...
 
De som undrar vad detta handlar om hittar 'orsaken' till utbrottet här: Landskap: Södermanland: Socknar: Lilla Malma (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=30474) (det startar med frågan den 8/9 kl. 13.28). (Men observera att vi, när detta skrivs, ännu inte vet om frågeställaren uppskattar Thomas Eks 'stöd'...)
 
Det började med att frågeställaren Lars efterlyste föräldrarna till en Nils Ersson född 1766, troligen i Lilla Malma socken. Han fick då svar från Per, som upplyste om att han inte kunde finna någon Nils med far Erik i Lilla Malmas födelsebok 1766 - och sedan följer det som Thomas ser som en pekpinne:
 
Som vanligt rekommenderar jag dem, som ställer frågor på Anbytarforum, att i samband med frågan lämna uppgifter om i vilka källor eller på vilken tid och plats de efterfrågade personerna kan påträffas. Det ökar sannolikheten att någon kan ge ett positivt svar.
 
Alltså: Var kan man finna Nils Ersson och var framgår det att han är född i L. Malma?Reaktionen från Thomas blev då bl.a.:
 
Var snäll och kom inte med 'pekpinnar' eftersom du inte vet hur pass erfaren frågeställaren är.
Även du har varit nybörjare en gång i tiden - eller hur?
De uppgifter som Lars ställer kanske är det enda som han har tillgång till?
Har du inget att komma med kan du ju lika gärna ge tusan i att svara.
Några 'Messerschmittar' kan vi vara utan på detta forum - även om dessa är många ( ok - f-låt igen, men så är det ).
Personligen anser jag att man antingen svarar med det man vet eller så ger man tusan i att svara.
Jag vet inte varför du över huvud taget svarade på detta...?
Du har ju varken sagt bu eller bä....?Och sedan startade Thomas alltså t.o.m. denna diskussion för att avreagera sig på dem som han menar klankar ner på glada amatörer. Kom istället med tips och sluta se oss som idioter!, säger han.
 
Enligt Thomas hade alltså Per inget att komma med... Men vi andra ser ju att Per tvärtom säger att han inte kan finna den efterlyste i aktuell födelsebok! Det är ju faktiskt en viktig upplysning!
 
Alla - erfarna forskare, likaväl som nybörjare och amatörer (också Thomas...) - inser naturligtvis att om en person inte återfinns där man förväntar sig att finna honom, så får man söka honom någon annanstans. Frågan är bara var man ska söka i stället. Och för att komma fram till svaret på det, så får man börja med det man vet. Och därmed är vi inne på det som Per frågar efter. Nämligen: Var kan man finna Nils Ersson och var framgår det att han är född i L. Malma?
 
När man vet det, så kan man ta en närmare titt på den källan. Kanske har frågeställaren läst fel; kanske har han bara tolkat uppgifterna fel; kanske har han fått felaktiga andrahandsuppgifter från någon annan forskare; kanske är uppgiften korrekt återgiven ur originalkällan, men prästen har en gång i tiden skrivit in fel uppgifter i kyrkoboken (vilket dessvärre är allt för vanligt).
 
Kort sagt: När man vet var uppgiften kommer ifrån, så kan man följa den bakåt från källa till källa (alltså bedriva 'släktforskning' på själva uppgiften), för att till slut se var och när felet har uppstått - och hitta den korrekta uppgiften. Per ställde alltså den självklara frågan: Varifrån kommer uppgiften?
 
Det sägs inte sällan (av personer med Thomas inställning) att erfarna forskare skrämmer bort nybörjare från Anbytarforum genom pekpinnar m.m. - men då får man vara bra lättskrämd... J
 
I själva verket är sannolikheten mycket större att det motsatta inträffar - att personer som Thomas Ek får erfarna forskare att tappa lusten att hjälpa till, när man gång efter gång får en verbal slaskhink tömd över sig som 'tack' för tips och goda råd! Och då får nybörjarna vara i fred i Anbytarforum - och får hjälpa varandra när man har kört fast i socknar man inte har forskat i förr eller källor man saknar erfarenhet av...
 
Till sist ett citat ur Anbytarforums ordningsregler (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=1):
 
Källhänvisningar!
 
När du lämnar uppgifter på Anbytarforum ska du alltid ange varifrån du har fått dina uppgifter. Du ska med andra ord göra källhänvisningar. Detta är en mycket viktig princip i all historisk forskning, som gäller både när du skriver efterlysningar och när du besvarar dem. Det är inte svårt – men däremot oerhört viktigt! Så här kan källhänvisningar utformas:
 
    · Enligt muntlig uppgift från min mormor var hennes far...
    · I födelseboken står att hennes föräldrar hette...
    · Erik Hammarlund uppger på sin webbplats (www...) att hon arbetade som...
    · I Kåkinds härads dombok 12 mars 1723, mål nr 32, finns...
 
Komplettera gärna med volymbeteckning (t.ex. Karleby AI:13). Däremot bör du inte använda GID-nummer, mikrokortsnummer eller mikrofilmsnummer som källhänvisningar.