NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-10
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2006-09-09, 10:48
Hur många av oss har inte kastat iväg ett email med mindre lyckade formuleringar! Man skriver som man talar i elektroniska media numera, vilket man ibland får ångra. Vi har ju chansen i Anbytarforum att korrigera innan vi slutligen skickar iväg vårt inlägg. Men det blir lätt lite snorkigt trots att det inte var meningen.
 
Däremot tycker jag det är viktigt att ta upp en diskussion om vissa andra inlägg och diskussioner på Anbytarforum. Det är väl ändå meningen att vi ska dela med oss av den fantastiska hobby som släktforskningen (eller personforskningen - det behöver inte vara den egna släkten man forskar på) innebär! Och det är just det, en hobby som ska glädja oss. Då är det inte roligt att se de påhopp som förekommer under en del rubriker, de kan verkligen skrämma iväg nya släktforskare. Mitt grundtips till nybörjare är att aldrig nämna Bure eller Heliga Birgitta, men man riskerar påhopp även under andra rubriker.
 
För några decennier sedan var fredagsnöjet på universitetet att läsa högt ur de överklagandeskrifter om tjänstetillsättningar som skickades runt. De mest otroliga formuleringar förekom i dem, något som ledde till mycket skratt. Det är väl ändå inte så att släktforskningen ska sjunka lika lågt?
 
Man kan läsa dessa hätska diskussioner och påhopp på Anbytarforum och skratta åt dem - men de skrämmer bort nya släktforskare. Man drar sig för att engagera sig i släktforskarföreningar, trots att det säkert är mest trevliga och seriösa människor som arbetar i dem.
 
Nej, jag har inte min mailadress på Anbytarforum, det blev för många Spam trots alla filter och anti-program som finns.