NULL Skriv ut sidan - Sådant som tystats ner i familjen

Anbytarforum

Titel: Sådant som tystats ner i familjen
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2006-05-29, 16:41
Tack Ann-Chtristine,
Det var ungefär så som jag tänkte mig det hela.
Jag har själv - i släktens utkant - en man som blev halshuggen på 1500-talet för landsföräderi vilket drygt 50 år senare visade sig vara fel.
Hur kände sig familjen till en sådan person?
Det är ju iofs ingen sjukdom men dock en händelse som man - i alla fall förr - höll tyst om.
Idag kan man ju småle åt denna händelse men samtidigt förstå vilken press familjen hade på sig. De blev ju av med precis allt... - och var mer eller mindre ett lovligt byte.  
För 20 - 25 år sen var det ju nästan på samma sätt med HIV-smittade och sprutnarkomaner. Idag är folk mer förstående vilket jag personligen tycker känns tryggt. Frågan är vad den äldre generationen som är uppväxta under krigsåren tycker. Inte tror jag att man skriver i en levnadshistoria att man själv, eller någon i ens närhet hade nazi-sympatier. Det är ju också att utelämna sig själv och familjen...
Nu känns det nästan som om jag håller på och målar in mig i ett hörn - men summan av det hela är i alla fall att man inte vinner nåt på att vara hemlig. Det kan på sikt skada mer än vad man har trott. Detta har jag själv erfarenhet av...
 
Mvh
 
Thomas