NULL Skriv ut sidan - Sådant som tystats ner i familjen

Anbytarforum

Titel: Sådant som tystats ner i familjen
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2006-05-28, 19:44
Hej!
Eftersom det var mitt inlägg som Ann-Mari syftar på så vill jag säga att - turligt nog så var det inget allvarligt som hade hänt.
Från mig var det en miss att stirra sig blind på begravningsdagen och inte på dödsdagen.
Man fick lite dåliga vibbar när man läste det. På Stockholms stadsarkiv var de väldigt proffsiga men en kvinna där trodde mig inte först utan bad att få återkomma. Efter ca. 20 min ringde hon och förklarade att jag hade - delvis rätt. 1 person hade avlidit och begravdes. Samtidigt så lades kvarlevorna av två andra familjemedlemmar i samma grav vilket gjorde att alla papper ändrades så att det såg ut att de begravdes samma dag.  
Så det var naturliga dödsorsaker som låg bakom och turligt nog inget annat...
Men - diskussionen som förs här är intressant...
Idag lever vi ju i ett modernt och frispråkigt samhälle där vi verkligen vågar säga både det ena och det andra utan att behöva känna oro för att någon egentligen tar illa upp.
MEN - det finns saker som man inte kan/vill ta upp...
Idag har vi dödsorsaker som inte var så vanliga förr. Hur många skriver överdos som dödsorsak, eller AIDS. Visst reagerar vi på detta - självklart. Problemet är ju när det kommer in i ens närhet...- då kan jag tänka mig att man tänker sig för OM man överhuvudtaget ska skriva ut dödsorsak. Jag vet inte hur många jag har hittat i min släktforskning som dött av - det vi i vardagslag kallar för skrumplever. En ren alkolistrelaterad sjukdom. Hur förklarar man detta för ex. sina föräldrar att deras pappa,mamma, morfar, mormor, farfar etc.. dog av skrumplever när de kanske har hört något annat. Kräfta, eller cancer som det numer heter,  verkar ha varit gångbart i dessa sammanhang...
Hur gör vi? Ska vi vara ärliga?  
Vad tycker ni?