NULL Skriv ut sidan - Svar från Riksarkiv och Landsarkiv

Anbytarforum

Titel: Svar från Riksarkiv och Landsarkiv
Skrivet av: Ingegerd Johansson skrivet 2006-04-06, 20:52
Du måste ha haft stor otur, Arne. Jag har rakt motsatt erfarenhet av Uppsala landsarkiv. Det var där jag började släktforska efter att blivit hänvisad dit, när jag frågade Rönö församling i Södermanland om de hade mikrokort på Spelviks kyrkböcker.  
 
När jag ville ha reda på dödsdag för två av farmors syskon (båda avlidna på 40-talet) och för en av farfars halvbröder, som fanns i livet så långt fram jag kunde komma med mikrokort, fick jag svaren på en liten lapp inom 10-15 minuter. För farfars halvbror, som avled 1928, fick jag också dödsorsak, eftersom mer än 70 år hade gått sen dödsfallet. I och för sig inget kontroversiellt - ålderdomssvaghet för en 87-åring.
 
I arbetet med version 3 av Sveriges dödbok var personalen i Uppsala otroligt tillmötesgående och mån om att hjälpa oss som jobbade med projektet. Några frågor jag mailade, när jag upptäckt en del konstigheter i mina anteckningar, fick jag svar på inom ett par dagar.
 
Min allra senaste brevkontakt med ett arkiv, Stockholms stadsarkiv, dit jag skrev från jobbet och bad om två bouppteckningar, var också positiv. Vi fick de önskade bouppteckningarna inom tre dagar.
 
Mvh
Ingegerd