NULL Skriv ut sidan - Svar från Riksarkiv och Landsarkiv

Anbytarforum

Titel: Svar från Riksarkiv och Landsarkiv
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2006-04-05, 11:55
Det finns ingen regel som säger att myndigheter har någon skyldighet att lämna ut uppgifter inom 24 timmar. För några år sedan infördes begreppet 24-timmars-myndigheten men det betyder att myndigheten är tillgänglig 24 timmar om dygnet, dvs man kan t ex via Internet kontakta myndigheten (inkomstdeklarationen kan avlämnas via SMS och Internet när som helst på dygnet, vilken veckodag som helst) och vissa uppgifter lämnas ut via telefon eller Internet. Begreppet betyder alltså att myndigheterna skall satsa på sådan tekniska lösningar som gör att man inte behöver prata med en tjänsteman för att få ut uppgifter.
Myndigheter har skyldighet att lämna ut uppgifter utan dröjsmål. I vanliga fall brukar det betyda att man får svar inom några veckor. Ett halvår utan någon form av kontakt är helt oacceptabelt. Jag har aldrig haft detta problem med Landsarkiven (Riksarkivet har jag aldrig behövt kontakta), men däremot med enskilda församlingar som inte verkar begripa att de faktiskt är skyldiga att lämna ut folkbokföringsuppgifter som myndighet.
 
Jag har heller aldrig fått uppgifter som är fel (i varje fall inte uppenbart så), men misstänker man att uppgiften inte är rätt får man ju kontakta dem igen och fråga om de verkligen läst rätt. När det gäller fel födelseförsamling kan det kanske vara den gamla regeln om verklig födelseförsamling som spökar?? En kusin till mig är sålunda antecknad att vara född i Solna eftersom kusinen föddes på Karolinska, men idag skulle födelsen antecknats att vara i Katarina församling eftersom det var där modern var bosatt.
 
Ingela