NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-16
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2006-10-15, 18:54
Jag håller med flera av de tidigare inläggen att det är olyckligt att diskussioner stängs för att några deltagare driver dem att haverera. Det finns som det nu är bara två lägen för anbytarvärden, av praktiska skäl: antingen släppa diskussionen vind för våg, eller att stänga den.  
 
Anledningen är förstås att det inte finns möjlighet för en värd att på normal kontorstid moderera detta vildvuxna forum. Systemet innehåller heller inget som hjälper till att moderera. Den som vill kan när som helst vräka ur sig vad som helst med noll sekunders betänketid.
 
Det är sant att det inte bara är uppenbart anonyma  som förstör, men de är en starkt bidragande del. De som svarar på t ex Allan I Dalen och liknande inlägg hjälper också till att haverera diskussionen. Jag är ganska övertygad om att andelen skräpinlägg kommer minska med användarkonton, delvis för att man inte vill förstöra en seriös signatur genom att använda den till inlägg som man nu skriver anonymt. Självsanering med andra ord. Ett användarkonto ger också anbytarvärden möjligheten, vid upprepade övertramp, att helt enkelt stänga av en person för en period. Jag tror ändå att självsaneringen kommer att göra det mycket ovanligt, lyckligtvis!  
 
Sammanfattning: vi behöver ett närvarande och följdsamt värdskap, och ett system som ger värdskapet stöd i arbetet att hålla uppe nivån på diskussionerna.
 
Dessutom: diskussioner ska inte stängas pga att inlägg inte uppfyller vissa krav på källkritiskt tänkande eller liknande principskäl. Det är upp till deltagarna i diskussionen att klargöra dessa brister.