NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-16
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2005-05-15, 20:05
Nu är det ca. 16 år sedan jag var mycket aktiv som styrelsemedlem i olika ideella (och ekonomiska)föreningar i Sverige. Men jag är delvis sedan två år medlem i en styrelse i en förening som är den första i Sverige och Danmark (godkända i två länder och två kommuner Malmö och Köpenhamn). Det är kommunerna i vilka en förening har sitt huvudsätte (i vårt tillfälle både Malmö och Köpenhamn) som godkänner föreningen. Då är man skyldig att vara transparenta, kommunerna (och deras olika förvaltningar fritid, kultur förv. eller vad de kan hetta i olika kommuner?!)ställer detta som krav fór bidrag etc.. Det ska föras räkenskap och olika i olika kommuner ska dessa  inskickas eller vara tillgängliga vid ev. kontroller etc. Jag var bl.a. i Köpenhamn för att utföra detta i mars för både Malmö´s K. och Köpenhamn´s K. då jag har varit anställd som s.k. teaterföreningskoordinator (ledare).  Förövrigt ska föreningsmedlemmar ha insyn i alla beslutande protokoll och även allmänheten och pressen vid förfrågan. Detta bara som ett exempel på att i föreningslivet i Sverige (och Danmark) gäller samma lagar om demokrati och öppenhet som i den övriga samhälleliga förvaltningen.
Men Svensk Släktforskar Förbund är kanske uppbyggt annorlunda och har därmed inte ekonomiska medel från samhället (kommun, stat ell. landsting) till sitt förfogande?
 
M.V.H. Steve