NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-20
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2003-06-13, 12:16
Nej, bevare mig väl för Telias skäppostskydd!
 
På sin hemsida skriver Telia att man för att minimera risken att epost du verkligen vill ha inte kommer fram  enbart stoppar epost som kommer från kända skräppostare.
 
När jag frågade Telia om vilka avsändare som räknas som kända skräppostare, så fick jag svaret att all epost från notoriska avsändare och distributörer av skräppost nekas leverans.
 
När jag då frågade vilka kriterier som tillämpas för att avgöra vem som ska räknas som känd skräppostare, så fick jag svaret att det kan variera från tid till annan, men gemensamt är att Telia vägrar ta emot epost från utrustning som i stor omfattning brukats för att göra massutskick av oönskad epost. Det är m.a.o. inte post från kända skräppostares adresser som spärras (vilket vore tämligen meningslöst eftersom storspammarna hela tiden byter adresser), utan post som sänts via servrar som inte anses ha tillräckligt hög säkerhet för att hindra att de används för spamutskick. Och det som avgör vem som spärras är de (amerikanska) svarta listor som Telia abonnerar på.
 
Vidare säger man från Telia att när post stoppas på detta sätt, så får avsändande internetleverantör vid försök till leverans hos Telia besked om att leverans nekas och en hänvisning till en förklarande text. Och: Normalt skickas detta meddelande sedan tillbaka till avsändaren, varefter denne kan höra efter med sin internetleverantör varför svartlistning uppstått och om leverantören är beredd att täppa till de säkerhetshål som lett fram till svartlistningen.
 
Det är alltså exakt detsamma som Telia själva drabbades av häromåret när amerikanska AOL spärrade all post från Telias kunder! Då blev man från Telia, med all rätt, mycket upprörda - men nu använder man alltså samma teknik själva!
 
Telia säger alltså att man bara stoppar post från kända skräppostare, för att minimera risken att epost du verkligen vill ha inte kommer fram. Observera uttrycket minimera risken! Minimera... Med ett sådant system finns risken att det - precis som när post från Telias kunder spärrades av AOL - stoppas både önskvärd och viktig post från avsändare som bara har oturen att anlita en internetleverantör som svartlistats! Och normalt meddelas alltså de enskilda avsändarna att deras brev inte nått mottagaren. Normalt... Men kan man vara säker på att de svartlistade internetleverantörerna (=Telias konkurrenter) vill informera sina kunder om att de svartlistats? Risken finns alltså att viktiga brev inte når fram till Telias kunder - utan att avsändarna informeras om det!
 
Men Telias kunder har ingen valmöjlighet (annat än att lämna Telia) och har inte ens tillfrågats, utan bara ställts inför fullbordat faktum när systemet införts! Skyddet mot skräppostattacker är nödvändigt för att Telia ska kunna erbjuda god tillgänglighet i eposttjänsten.
 
Men det enda anständiga är naturligtvis ett system där
 
- kunderna får välja om de vill vara anslutna till spamspärren eller inte;
 
och
 
- misstänkt skräppost hamnar i en skräpmapp, så att kunden själv kan kontrollera om det har hamnat någon riktig post där, eller radera allt osett om man föredrar det.
 
Frågan är vilken laglig rätt Telia över huvud taget har att som en självutnämnd sovjetmyndighet avgöra vilken post som deras kunder anser oönskad? Hos Telia lever tydligen de gamla statsmonopolverksfasonerna kvar: Kunderna är undersåtar som ska rätta och packa sig efter överhetens påfund!
 
Vad jag anser om spam torde med önskvärd tydlighet ha framgått av den här diskussionen - men jag tar hellre emot hundra spam, än går miste om ett enda riktigt brev för att några stalinister har givit sig själva rätten att avgöra vad jag anser vara oönskad epost!