NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-09
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2005-04-09, 22:35
Maud,
jag har absolut inte sagt att jag vill ”ha ett Anbytarforum där endast erfarna forskare dryftar svåra problem”. Du har nog missuppfattat lite grann av vad jag menade. Jag menade som jag skrev: ”är inte forumet till för att man på enklast möjliga sätt ska få ihop sin släkt genom att bara be andra ta fram uppgifterna”. Med ”enkla” frågor menar jag just det som Jörgen kallar ”rena kedjebrevsförfrågningar”,  inte att jag klassificerar själva frågan och tycker den är för enkel för att platsa här. Det är sannerligen inte lätt att uttrycka sig så att det man skriver verkligen förstås som det man menar .  
Jag skrev inte heller att jag ”anser att frågorna inte bör besvaras”, jag skrev att det är upp till var och en att ställa vilka frågor som helst och upp till var och en vilka frågor man vill svara på.
 
Jag vore tacksam om jag själv får uttrycka vad jag anser och vad jag vill. Jag har, som sagt, inte sagt att jag vill att Anbytarforum ska vara en plats för elitforskare, jag har inte sagt att en fråga är för enkel för att ställa och alltså inte ska besvaras.  
Jag besvarar också frågor i den mån jag har möjlighet, tid och lust.
 
Annki,
jag skrev att ett exempel på att man (inte alltid den som frågade) påstår att nybörjare blir bortskrämda var att någon använder ”svåra” ord, och jag anser fortfarande att det är läsarens referensramar som avgör om ett ord är svårt att förstå eller inte.
Jag skrev inte ”att alla som kört fast inte har försökt kontrollera kyrkböcker och annat”. Jag skrev till och med att Anbytarforum är till bl a för dom som kört fast, och då menar jag dom som kört fast och inte dom som ”kört fast”.  
 
Mvh//
Lotta