NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-09
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2005-04-09, 20:17
Lotta,
jag får nog räknas till dem som ofta besvarar frågor och som alltså ställer till det och indirekt uppmanar till ”snyltandet” eller ”släktsamlandet”.  
 
Du anser att det du kallar 'enkla' frågor inte bör besvaras. Frågeställarna ska istället få en lektion i hur de kan finna svaren själva. Du vill ha ett Anbytarforum där endast erfarna forskare dryftar svåra problem.
 
Nu är ju detta ett öppet forum, det finns inget krav på att deltagarna ska vara det minsta kunniga i släktforskning. För att snabbt få ett Anbytarforum av det slag du önskar krävs att det görs tillgängligt endast för en elit - forskare vars kunskaper prövats och godkänts. Nästan lika snabbt kan det förmodligen uppnås även i sin nuvarande form, om vi följer din rekommendation och konsekvent ignorerar vad du ser som 'enkla' frågor. Anbytarvärden kan ju få i uppdrag att bedöma varje frågas svårighetsgrad och under de alltför 'enkla' lägga ett standardsvar som hänvisar till 'Så börjar du släktforska'.
 
Men innan så har skett tänker jag fortsätta att besvara frågor i den mån jag har möjlighet, tid och lust. En fråga som du (eller jag eller någon annan) tycker är enkel kan vara svår för den som ställer den. Mina svar innehåller inte sällan råd om hur man kan gå vidare med de uppgifter jag lämnar, men jag ser sannerligen ingen anledning att i något slags uppfostringssyfte undanhålla någon en uppgift.