NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-09
Skrivet av: Michaël Lehman (Philippos) skrivet 2005-04-08, 22:04
Gun-Britt,
 
Den aktuella diskussionen rörde en diskussion, i vilken jag hade begagnat mig av ett ord, som inte är särdeles vanligt. Ordet hade därefter förklarats av bland andra Henrik Mos?n, som hade konsulterat Svenska Akademiens Ordlista över svenska språket. Jag ansåg det därmed vara onödigt, att också jag skulle gå in och förklara ordets betydelse. Ett antal debattörer försökte dock taga något slags retorisk poäng på, att jag använder ord, som inte alla känner till (men som man lätt kan slå upp i exempelvis SAOB), och man ville få det till, att jag använder språket som ett maktmedel, och medvetet vägrar att skriva ?begripligt? (vad som är begripligt är ju dessutom relativt), och på sina håll framfördes uppfattningen, att språket i Anbytarforum alltid skall anpassas efter och utslätas till den lägsta nivån.
 
I det perspektivet anser jag min av dig ovan anförda synpunkt vara relevant, och den står jag fast vid. En forskarares främsta egenskap är nyfikenhet och vetgirighet, och om man stöter på någonting, som man inte vet något om, så tager man reda på det. Om man i stället, som skedde i detta fall, kräver, att allt skall anpassas till lägsta möjliga kunskapsnivå (vilket inte leder till kunskapshöjning för någon), har man inte de egenskaper, som är nödvändiga för en forskare.
 
Vissa menar, att jag visar förakt för övriga debattörer i Anbytarforum genom att använda ?svåra ord?. Själv menar jag, att deltagarna i Anbytarforum är vuxna människor, och jag använder därför ett språk, som (förutom att det är det skriftspråk, som jag är vand att använda; jag sitter alltså inte med Burei fornsvenska grammatika och en ordbok över våra vanligaste främmande ord i svenska språket bredvid mig) man kan förvänta sig att vuxna människor förstår eller har förmågan att lära sig att förstå. Förakt vore det, om jag i stället använde ett språk på en treårings nivå.
 
I grunden handlade det alltså inte om en fråga om ordets betydelse, utan om att man kritiserade mitt ordval (och slutligen mitt språkbruk i största allmänhet) på grund av ordets ringa frekvens i nutida vardagsspråk.
 
Jag kan dock erkänna, att jag anser de språkfrågor, som inte kräver mer än ett mekaniskt anlitande av SAOB, vara ganska onödiga här i Anbytarforum, men det är min högst personliga ståndpunkt.