NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-09
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2005-04-08, 15:02
Niklas! Det är klart att du får tycka att det är att snylta o Per får tycka att det finns en forskare som ställer för många frågor (något som jag också reagerat känslomässigt på, i jämförelse med de fem frågor om dagen som en gång i tiden gällde, o naturligtvis den starka reaktion som blev när jag lite framfusigt och kanske tokigt försökte bringa ordning på Rekordsidorna! Men jag har tänkt att hellre fria än fälla! Varför sura över en sådan petitess. Irritationen ligger ju hos mig själv. Spelar det något roll om det är en eller flera som ställer dessa frågor? Det är ju ändå alltid upp till de som svarar om man vill det eller inte! Så varför reta sig på en sådan sak? Det lär dessutom inte hålla på för evigt!  
 
Tyvärr är det dessutom så allvarlig att flera (många?) blivit bortskrämda av den kritik som framförts, till synes helt i onödan, vare sig det berott på sändaren eller mottagaren!).
 
Ur det perspektivet är det inte särskilt bra att kalla frågare för snyltare (om de inte stjäl material och lägger ut i sitt eget namn, särskilt allvarligt om de tar betalt för det förstås!), när det finns många som inte vågar fråga och skräms bort från Anbytarforum, pga det och en del andra diskussioner som upplevs som mästrande vare sig de är det eller inte!
 
Man behöver väl inte träta om vem som har rätt eller fel. Eller mest rätt i en sådan fråga, för jag har ju inte nödvändigtvis mer rätt än er som möjligen har en annan uppfattning.  
 
Däremot vill jag gärna tro att vi kan enas om att vi vill att folk ska kunna våga ställa frågor här och medverka i diskussioner, utan känna sig rädda, illamående eller bli bortskrämda!!!
 
Vad man förväntar sig av Anbytarforum kan ju skilja sig betydligt.  
- Som jag ser det förut största möjliga frihet och artighet, så bidrar jag helst med sådant jag redan forskat fram.  
- Ibland kollar jag mina CD-skivor och databaser över andra forskningar jag samlat på mig.  
- Någon gång har jag forskat för någon annan, för att jag tyckt det varit roligt eller för att denne har hjälpt mig någon gång.
- Jag har även lagt ut mina anor uppdelade i sockendiskussionerna, vilket en del var kritiska till och de flesta som hört av sig varit positiva till. Idag finns ju uttrymme att lägga in hela sin antavla på Rötter, vilket har sina för- och nackdelar jämfört med hur jag gjorde.  
- Andra som lagt ut långa antavlor grundade på skralt kyrkoboksmaterial och gedigen domboksforskning som Olands härad med omnejd av Clevert med familj har varit till ovärderlig hjälp för Upplandsforskare med anknytning till trakten.
-----
 
-När det gäller snyltandet, så tycker jag faktiskt efter att ha bott den mesta av den lediga tiden på Uppsala arkiv o delvis andra arkiv också, att det känns helt rätt att först kolla av med er andra här om det är någon som vet föräldrar eller hela antavlor till den jag eller mina kursdeltagare söker i områden som inte tillhör vårt landsarkiv i Uppsala.  
- Det finns ju forskare som är mycket skickligare än någon annan på sin trakt o som har material, varför göra jobbet två gånger??? Det räcker ändå, så det blir över för de flesta forskare. Jag är inte klar på långa vägar efter 15 års forskningar. (Sen kan man förstås diskutera om det är bra eller dåligt med servering på silverfat! Inget går upp mot att forska själv i originalböckerna!!  )
- Självklart informerar jag i regel om hur man forskar på plats, beställer mikrokort, visar Genline o alla andra databaser som finns på arkivet innan jag eller de själva lägger in en fråga här! Sagt för ordningens skull. De flesta har inte kommit sig för att fråga här fast de kört fast eller skulle kunna vara behjälpta av det av bl a följande skäl:
- eftersom man är blyg för datorn,  
- tycker det är för krångligt,  
- rädd för att besvära,
- fråga i ett offentligt forum, osv.  
 
Men av de som frågat eller som jag har frågat åt så har de flesta fått en otroligt rik hjälp av människor som har utstrålat glädje och hjälpsamhet. Deltagarna har varit smått chockade över den hjälpsamhet, snabbhet och mängd som funnits i svaren!!!
 
Låt det få fortsätta på det viset!  
 
Nu är det bråttom till lärarfesten (som tyvärr firas i skuggan av nedskärningsspöket eller och galgen för några!) Dax att handla oliver o potatissallad!
 
Ha en trevlig fredagkväll meningsfränder och meningsmotståndare! Hoppas ni får glädjen att forska lite ikväll! Jag tar det imorgon istället!