NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31
Skrivet av: Torsten Berglund skrivet 2003-10-31, 09:24
Som medlem av SoH:s redaktion sedan 2001 har jag varit Jonas Kuschner och GF behjälplig i arbetet med SoH, som jag för övrigt varit läsare av sedan jag för mer än 20 år sedan gick med i GF. Jag har i det redaktionella arbetet fr.a. ägnat min kraft åt manusgranskning, källkontroller, korrekturläsning och recensionsförfattande. Detta arbete har tagit mycket av min fritid i anspråk. Jonas har dock som redaktör hela tiden dragit det tyngsta lasset och jag vet hur oerhört mycket arbete och omsorg han lagt ned på de häften vi framställt. Jag blir därför glad för alla de positiva omdömen om SoH som framförts av flertalet av debattörerna här i Anbytarforum och för det starka stöd som uttrycks för en fortsatt utgivning av SoH i dess nuvarande form.  
 
Däremot blir jag ledsen över det osmakliga sätt som några medlemmar av GF:s styrelse valt att framföra sin mot redaktören riktade kritik, och som nu upprepas ånyo av skattmästaren Lena A Löfström. Även styrelsesuppleanten Lotta Nordin (29 okt 2003 kl. 12.14) har valt att stämma in i kritiken och klagar bl.a. över förhöjda kostnader för SoH under nuvarande redaktionen utan att precisera storleken på kostnaderna och vad dessa egentligen bestått av.  
 
Jonas Kuschner har redan kommenterat en del av Lotta Nordins kritik. Vad gäller detaljen om den s.k. titelsjukan i SoH, som Lotta anmärker på och som orsakat debatt här i forumet, tycker jag att hennes inlägg mest röjer en stor portion akademikerförakt. Jag håller dock givetvis med Lotta om att ett genealogiskt arbetes trovärdighet inte är relaterat till författarens titel, något som knappast någon kan ha trott. Men jag är av den åsikten att, för att ta ett exempel, ett utlåtande från en professor i nordiska språk om t.ex. en medeltida personnamnsfråga väger avsevärt tyngre än ett sådant påstående från en teol. lic., så akademisk kompetens behöver inte vara irrelevant i sammanhanget.
 
Tidigare (före 2001) meddelades i SoH:s innehållsförteckning endast författarens namn, titel och bostadsort. Avsikten med införandet av författarpresentationerna fr.o.m. årgång 2001, var just att vi ansåg att enbart en titel inte sa något om författarens erfarenhet från forskningsfältet. Vi ville ge läsaren en kort presentation av författaren och hennes/hans forskning inom genealogi och angränsande områden och ev. tidigare publikationer av relevans, samt ev. engagemang inom släktforskarrörelsen. Likadana författarpresentationer - inklusive yrkes- och akademiska titlar - har hela tiden förekommit i Släkforskarnas årsbok, även för de i och för sig fåtaliga recensenterna. Avsikten är givetvis inte något annat än att ge läsaren en orientering om vem författaren är, istället för att ställas inför ett kanske okänt författarnamn med titel (som fallet var före 2001).