NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2003-10-31, 01:38
Som utomstående (d.v.s. icke medlem i GF) ska jag kanske inte blanda mig i detta familjegräl - men Släkt och Hävd är ju av allmänt intresse för landets släktforskare, så en liten reflektion...
 
Jonas har kritiserats för att han inte meddelade styrelsen att han tvingades att lägga arbetet med SoH åt sidan. Om så är fallet, så är det naturligtvis en befogad kritik - men... Orsaken till förseningen, alltså att han tvingades att prioritera det arbete som ger pengar till mat och hyra, borde man kunna ha förståelse för. Även om också övriga styrelseledamöter ska få tiden att räcka till både ordinarie arbete och ideellt föreningsdito, så är frågan vem av dem som personligen skulle ha prioriterat det obetalda arbetet om den egna inkomsten hade stått på spel och tiden inte hade räckt till allt?
 
Och som jag tolkar Jonas inlägg, så har han inte bara tillfälligt lagt SoH åt sidan för det betalda arbetet - utan också det motsatta när han ansett det nödvändigt: ...satte jag igång med att göra färdigt de två närmaste häftena av SoH. Nu, när det är gjort, sitter jag åter här med usel ekonomi och måste hetsa färdigt nästa arbetsuppgift för att förhoppningsvis kunna betala ytterligare en hyra.
 
Det som förundrar mig är följande: Om man inte har förståelse för Jonas förklaring, så betyder ju det att man menar att en ensam ideellt arbetande person utan problem kan klara uppdraget som redaktör för Släkt och Hävd - men varför byter man i så fall inte ut den nuvarande redaktören? I stället föreslår man en övergång till en årsbok i samarbete med Förbundet, vilket rimligen betyder att man menar att en ensam ideellt arbetande person inte utan problem kan klara uppdraget som redaktör för Släkt och Hävd - men varför då alla dessa skopor ovett över den nuvarande redaktören?
 
Kort sagt: Styrelsens förslag till lösning och samma styrelses massiva kritik mot Jonas rimmar inte. Förslaget är helt en enkelt en märklig lösning med tanke på vad (läs: vem) som framställs som orsaken till problemet.