NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31
Skrivet av: Stefan E Sundbäck skrivet 2003-10-31, 01:01
Det är tyvärr inte roligt att läsa inläggen i denna debatt längre. Christina Norén-Svensson har helt rätt, när hon yrkar på besinning i den pågående debatten. Det är helt klart att det förekommer en splittring i styrelsen för GF. Är det på detta sätt den sittande styrelsen vill att den 70-årsjubilerande föreningen skall framstå: som djupt splittrad och på gränsen till att läggas ned?
 
Den inre splittringen löses knappast genom en offentlig debatt i Anbytarforum. Den löses knappast heller genom en sammanslagning mellan SoH och SlfÅ. Den löses med att man sätter sig ned och konstruktivt försöker lösa de meningsmotsättningar, som uppenbarligen finns. Jag är helt medveten att detta är lättare sagt en gjort. Trots detta förutsätter jag som medlem i GF, att styrelsen klarar av att lösa motsättningarna inom sig. Ordspråket säger att ”det är inte ens fel att två träter” och jag tror förvisso att det är sant. Motsättningarna löses knappast med att man utser redaktören för SoH till syndabock och låter honom hamna ute i kylan.
 
Det är förvisso värt all aktning att styrelsen har som målsättning att SoH skall komma ut i tid. Samtidigt måste alla inse att det ibland är svårt att genomföra detta av olika skäl. Från min tid som medlem vet jag att det har varit ett återkommande problem. I detta fall menar jag att kartan - d.v.s. målet att utkomma med tidskriften i tid - inte kan få styra den verklighet vi lever i. Vi måste rita kartan efter verkligheten. Och verkligheten är - enligt min uppfattning - att så länge man har en oavlönad redaktör, kommer denne eller denna att vara tvungen att göra arbetet på sin fritid. Och den fria tiden är inte obegränsad. Det kommer alltså att vara ett problem, oavsett vem som är redaktör och något som vi även i fortsättningen kommer att få leva med. Det andra alternativet är att en pensionär, utanför det reguljära yrkeslivet, tar sig an uppgiften att vara redaktör och samtidigt lovar att detta att ge ut SoH på utsatt tid är dennes huvudsakliga mål och sysselsättning.
 
Enligt min mening bär styrelsen i sin helhet ansvaret för den uppkomna situationen. Nu är det upp till styrelsen att ta ansvar för den uppkomna situationen och återställa förtroendet hos oss medlemmar. Klädsamt vore att styrelsen vid mötet den 8 november kunde presentera ett åtgärdsförslag till detta - kanske med extern hjälp. Förslaget bör då, enligt min mening, helt utelämna frågan om SoH:s framtid och tankarna på ett samgående med SlfÅ. Det är vi som medlemmar inte mogna att ta ställning till förrän alla konflikter är bilagda och styrelsens medlemmar är försonade. I bästa fall är kanske inte ens frågan aktuell längre. Förslaget bör inte heller innebära att någon enskild styrelsemedlem får klä skott för konflikterna och utses till syndabock. Om så blir fallet, är det enda man har visat, att problemen sopats under mattan och att styrelsen inte har varit förmögen att hantera situationen.
 
En förutsättning är dock, att styrelsens samtliga medlemmar kan lyssna till varandra och inte tala förbi varandra, som nu verkar vara fallet. Nu är det dock min förhoppning, att styrelsen skall - som vuxna människor - kunna göra detta. Låt inte vare sig SoH eller GF gå i kvav p.g.a. en olöst konflikt - hur djup den än vara månde. Låt oss i stället gemensamt arbeta för GF i en framtid, där det blir allt viktigare för människor att känna till sina rötter och sin historia!
 
Med de bästa förhoppningar om att styrelsen skall kunna lösa situationen på bästa sätt!
 
Stefan Sundbäck