NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31
Skrivet av: Ian Hamilton GF skrivet 2003-10-31, 00:57
Det är inte konstigt att flera i styrelsen är starkt provocerade av Jonas Kuschners sätt att lätt på de ekonomiska ramarna för tidskriften han redigerar och andra sådana världsliga ting, som utgivningsplaner och deadlines. Det är ju också han själv som startat denna diskussion och lyckats få Rötters redaktion att sätta en rubrik för den som avspeglar hans skeva tolkning av styrelsens förslag: Släkt och Hävds nedläggning...
 
För min del har jag en annan synvinkel på problemet. Jag inser att alla inte har den grad av ekonomisk grundtrygghet att de kan ägna så mycket tid åt sina frivilliga åtaganden som många andra gjort i föreningens och tidskriftens historia och fortfarande gör i dag. Visst förstår jag att Jonas ibland måste prioritera sin försörjning och sina studier. Det vet han. Men då måste han ju tala om det verkliga läget och inte lova vad han inte realistiskt kan uppfylla.  
 
Problemet är att kombinera höga kompetenskrav med obetydlig/obefintlig ekonomisk ersättning. Att införa arvodering skulle inte kunna begränsas till redaktören, många andra gör ju ett jättejobb i föreningen utan ett öre. Det skulle snabbt tömma föreningens reserver.
 
Det gäller ju framför allt att hitta en lösning på problemet. Kanske kan vi få bidrag då och då från sponsorer till speciella nummer av Släkt och Hävd. Men det är inte en permanent lösning. Stiftelser är starkt beroende av börsen, och givmildheten varierar inte nödvändigtvis med tidskriftens behov.  
 
Kanske kan vi starta en stödfond för att bättra på ekonomin. Men vi vet att det är lättare att kräva rakt ut i debatten att Släkt och Hävd ska fortsätta att komma ut tre gånger per år än att ta på sig något ansvar för finansieringen.  
 
Styrelsens förslag med 1) årsvis utgivning och 2) samverkan med Förbundet har en mycket högre grad av realism och långsiktig hållbarhet. Därför är det framlagt, inte för att lägga ner utan för att rädda Släkt och Hävd.  
 
Hade vi valt att inte föra den här diskussionen öppet hade vi säkert fått stark kritik för det också. Nu redovisar vi skälen för förslaget; då ser somliga bara småttiga personkonflikter bakom styrelsens ställningstagande. Men jag försäkrar, problemen är ytterst verkliga och faktiskt inte i första hand kopplade till personfrågor.