NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31
Skrivet av: Michaël Lehman (Philippos) skrivet 2003-10-31, 00:25
Jag delar Kaj Janzons, Carl-Fredrik Hanzons och Christina Norén-Svenssons analyser ovan. Mina skäl till detta är bland andra följande.
 
Jag har kommit med ett flertal synpunkter kring olämpligheten i den proposition, som styrelsen avser förelägga höstmötet. Jag har också försökt komma med förslag till förändrade arbetsrutiner, för att undanrödja bland annat problemata med kuvertering m.m. av Släkt och Hävd. Dessa synpunkter och förslag har då inte bemötts i sak, utan i stället har jag i nedlåtande ton fått veta, att jag är en obstinat pojkspoling, som saknar verklighetsförankring. Vi kan taga frågan, om inte Genealogiska Föreningens anställda kan ägna en del av sin arbetstid tre gånger om året för att hjälpa till med paketering av Släkt och Hävd som exempel. För mig är det ovidkommande, om paketeringen tager en, två eller flera dagar i anspråk. Det förändrar inte innebörden i min fråga. Och framför allt implicerar mitt förslag inte, att jag inte värderar det arbete, som utföres, för att jag skall få mitt exemplar av Släkt och Hävd.
 
I Genealogiska Föreningens verksamhetsberättelse för 2002 läser jag, att föreningen under året hade ett visst samarbete med Arbetarnas Bildningsförbund. Synpunkter på GF:s val av samarbetspartner lämnar jag därhän i detta sammanhang och påpekar i stället, att just ABF för inte så länge sedan hade en reklamkampanj med premissen »omöjligt finns inte». Lena A. Löfströms och Lotta Nordins inlägg andas en helt annan anda. Man synes ha tapat bort premissens privativa prefix, vilket giver premissen »möjligt finns inte». Man stretar envist och mycket bestämt emot och försöker med tarvlig argumentation om meningsmotståndarens ringa ålder och bristande verklighetsförankring förskjuta perspektivet från sakfrågan till - vad man hoppas - meningsmotståndarens bristande trovärdighet just på grund av dessa argumenta ad hominem. Jag känner mig stark i min övertygelse om, att man faktiskt redan har bestämt sig för att lägga ned Släkt och Hävd - oavsett vilka invändningar andra eventuellt kan ha mot detta - för att sedan kunna upprepa det mantra, om vilket Kaj Janzon skriver.
 
Nog synes det också - som Carl-Fredrik Hanzon påpekar - finnas en del sårade stoltheter med i bakgrunden. Särskilt Lena A. Löfström har varit mycket flitig i sin iver att påpeka, huru mycket arbete, som ett ideellt styrelseuppdrag för med sig (men allvarligt talat... »20 reklamationer eller andra mail liggare [sic!] med avseende på SoHs försening» - av cirka 2.500 medlemmar och  prenumeranter... är det något att bråka om?). Och hon är inte bara skattmästare, hon är mamma också, vad nu det har med saken att göra. Nå, jag betvivlar jag icke, att ett ideellt uppdrag innebär mycket arbete, ty jag har själv - min ringa ålder till trots - en rätt gedigen erfarenhet av föreningsarbete, både inom idrottsrörelsen och inom politiken.
 
Lena A. Löfströms jämförande resonemang förefaller emellertid inte vara helt relevanta. Att jämföra Släkt och Hävd med Svenska Dagbladet eller Dagens Nyheter låter sig inte göras på grund av dessa publikationers olika naturer. SvD och DN är dagstidningar. Deras värde ligger alltså för de allra flesta just i dagliga nyheter, men så fort en dag har passerat och ett nytt nummer har kommit ut, minskar de äldre numren kraftigt i värde för dem, som har köpt tidniningar just för de dagliga uppdateringarna av tillståndet i riket och världen i övrigt. Så är det ju inte riktigt med Släkt och Hävd. Dess artiklar berättar ju om händelser, som redan för länge sedan har timat, och om människor, som redan för länge sedan har avlidit. Förhoppningsvis håller värdet av en artikel i Släkt och Hävd längre än till dess nästa nummer utkommer från trycket.
 
Vi kan ju också diskutera vem, som har ett otrevligt sätt. Tidigare har farhågor, att medlemmar skall skrämmas bort från Genealogiska Föreningen på grund av Släkt och Hävds allt för »akademiska» framtoning, uttryckts. Själv har jag nu skrämts bort från Genealogiska Föreningen. Men inte därför att Jonas Kuschner skulle ha haft ett otrevligt sätt (vilket han enligt min mening inte har) och inte därför att Släkt och Hävd är för »akademisk» (vilket den inte är). Den kloke läsaren kan säkert lista ut mina skäl.