NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31
Skrivet av: Lena A Löfström skrivet 2003-10-30, 22:12
Jonas ALLA i styrelsen behöver äta och ha tak över huvudet. Och jag tror t ex inte skattemyndigheten skulle köpa ett argument som nä, vi hade inte tid att göra någon deklaration för vi hade annat för oss.... eller för den delen facket om vi inte utbetalade löner och skötte allt som har med det att göra (arbetarskydd, personalutveckingssamtal, pensionsförsäkringar, grupplivförsäkringar, sociala avgifter, personalens källskatt, sjukförsäkring mm mm mm). Bara för att ta några få exempel. Och om Du nu ”tvingades” lägga SoH åt sidan - varför i hela världen meddelar Du då inte styrelsen? Jag mailade Dig ett antal gånger och frågade och fick aldrig svar.  
 
När man åtar sig ett uppdrag får man väga för och nackdelar. Man  måste känna efter om man tror sig ha tid för detta eller inte. Den bedömningen kan ingen annan göra åt oss. Man måste inse att det beslut man fattar faktiskt får följder. Och man måste förstå att om man inte gör det man åtagit sig så drabbar det omvärlden. Har Du egentligen en aning om hur mycket tid andra styrelseledamöter lägger ned på ideellt arbete? I GF såväl som andra föreningar. Och där finns inga pausar utan det går för runt!  
 
För att återgå till utgivningsplanen så togs den inte utan att Du först fick yttra Dig över vad Du ansåg vara rimligt och Du bedyrade då inför oss alla att det var inga problem alls, den skulle hållas. Nu skulle det vara slut på alla förseningar. Och, som tidigare Ian pekat på, så är ju försening något vi dragits med i stort sett hela tiden sedan Du påtog Dig redaktörskapet. Innan hade vi inte de problemen. Du har t o m själv undertecknad den verksamhetsberättelse där det i en särskild punkt bes om ursäkt för förseningarna och där styrelsen, inklusive Du själv, lovar att SoH under 2003 skall utkomma i tid. Redan då visste Du om hur Din ekonomi såg ut, att Du, liksom andra, måste ha mat och husrum. Borde Du då inte ha vägrat skriva på? Eller bett om en annan formulering som inte var så bindande för Dig?
 
Du skriver att det inte är något konstigt alls att prenumeranter hör av sig för att höra om de kanske missat något nummer eller så. I det här fallet är det inte alls det det är frågan om och det vet Du. Du vilseleder på ett otrevligt sätt tycker jag. Här har vi fått reklamation på reklamation i snart det oändliga under tre års tid, ett flertal institutioner har sagt upp sin prenumeration (av lite olika skäl, inte bara förseningen). Och som sagt i år har vi inte ens kunnat debitera. Jag undrar hur Du skulle agera om SvD inte damp ner i Din låda VARJE morgon, som Du ju betalt för (dvs om Du nu prenumererar). Jag tror att Du då skulle ringa SvD och jag är helt övertygad om att Du inte skulle säga ”nej men då, inte gör det något alls bara jag får den någon gång så...”. Själv förutsätter jag att den DN jag betalat för SKA ligga i min brevlåda varje morgon. Bortsett från institutionerna så har vi ju våra medlemmar som också undrar. Många betalar sin medlemsavgift och vill ha valuta för den samma år som de betalar. Inte några år efter. Har Du tänkt på att många har hög medelålder och kanske inte ens ”vågar” planera år i förväg utan verkligen vill ha vad de betalt för nu och inte sen.
 
Du har helt rätt i att Du som redaktör inte har något ansvar alls.. utan ytterst är det styrelsen. Men Jonas, Du är styrelseledamot och lika ansvarig som någon annan av oss. Men det är bara vi andra som insett konsekvensen och försökt hitta alternativa lösningar. Detta är heller ingen nyhet för Dig då det har diskuterats vid ett flertal styrelsemöten då Du varit närvarande under de senaste tre åren. Du har i snart tre års tid vetat att om det inte blev bättre skulle styrelsen tvingas finna någon form av lösning. Är det så att Du inte lyssnar eller vad beror det på att Du nu försöker få det hela att framstå som om det här är något helt nypåkommet som varken är förberett, diskuterat, vridits eller vänts på. Du har haft alla möjligheter i världen att säga ”jag klarar inte detta längre”, men det har Du inte gjort. Du har heller inte accepterat erbjudanden om att få hjälpredaktör eller annan typ av hjälp med produktionen. Du har velat göra allt själv. Det vill mer till än något hastigt påkommet för att det skall tas upp på vårmötet.  
 
Din ”redaktion” har också fått teknisk utrustning, programvaror mm i första hand medan ekonomi och administration, Släktforskarnas arkiv mm har fått stå tillbaks. Det har inte ens funnits en vettig skrivare att skriva ut lönespecarna på. Nä, inte förens jag själv gick och köpte bl a en laserskrivare för egna pengar och ställde dit. För att inte tala om allt annat många bidrar med.
 
Du gör en snygg SoH, det är det ingen som tar ifrån Dig. Men Du är inte den enda som arbetar ideellt med både tidsmässiga och ekonomiska försakelser som följd.
 
Och jag tillstår gärna att jag blir oerhört irriterad när jag för tredje året i rad har kanske en 20 reklamationer eller andra mail liggare med avseende på SoHs försening när jag kommer hem trött från ett heltidsarbete (oftast efter att dessutom ha tillbringat några timmar på GF, inte för att forska utan för att jobba). Å Du Jonas, jag har 6 barn!