NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2003-10-29, 19:42
Debatten om SoH har onekligen fått en ny knorr; akademiska titlar.  Det har redan framförts att det väsentliga i en artikel är innehållet, inte vem som skriver den. Argumentationen, inte författarens sociala eller akademiska status, är det som räknas. När det gäller argumentationen anser jag att det viktigaste är att man skall kunna upprepa en författares bidrag; dvs gå tillbaka till källorna och verifiera att analysen stämmer. Tyvärr är SoH ett positivt undantag i detta sammanhang. I alltför mycket släktforskning som publiceras idag sker inte denna redovisning. (Jag ger gärna exempel på uppmaning!)
 
Minst lika viktigt är dock om titelraseriet påverkar hur angelägen SoH upfattas av medlemmarna. Om det är så att det ses som ett utryck för elitism är det inte bra. Jag anser det vara av ett allmänt intresse att alltfler släktforskare tar steget att publicera sig och därmed utsätta sig för granskning av andra. Om det är många som inte tar steget att söka publicera sig i SoH pga detta är det inte bra. Jag inser att det är förmätet av mig som ännu inte publicerat mig i dessa sammanhang att hävda detta. Jag vill dock ändå hävda att det är sättet på vilket man kan upprätthålla kvaliteten.  
 
Om det är så att många uppfattar det som om man måste vara överläkare eller docent för att publicera sig i SoH är det inte bra. Personligen håller jag med Anders om detta med författarpresentationer: Det är roligt att vet ngt om den person som skriver artikeln. Jag vill dock hävda att det inte är avgörande. Om priset är att alltför många inte vågar att försöka publicera sig är det inte värt att betala: Konsekvensen blir att alltför lite bra släktforskning publiceras och det är väl det problem vi står inför idag?