NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31
Skrivet av: Christina Norén-Svensson skrivet 2003-10-29, 16:50
Lena!  
Du har onekligen lätt för att ”gå igång”. Som jag läser Micha?ls inlägg - jag är 58 år, om nu åldern har något med detta att göra ! - är det en polemik med Lotta, där hon kallar det för titelsjuka att presentera artikelförfattarnas titel och akademiska meriter. Jag läser inte in något förakt för icke - akademiker i Micha?ls inlägg. Men vi läser och uppfattar saker helt olika tydligen. Och det kan man ju göra förstås. Detta är ju i det lilla en illustration till hur konflikter uppstår. Låt oss nu visa att vi kan handskas moget med olikheterna i bedömningar, åsikter etc. Dvs. bemöta varann med respekt!
 
Lotta!  
Jag ser det såhär. I debatter, som förts här i Anbytarforum tidigare har det framförts exempel på hur upprepad publicering av egna forskningsresultat ingalunda är någon garanti för god vetenskaplig kvalitet eller tillförlitlighet vad gäller utsagor och dragna slutsatser i material, som presenterats.  Om jag förstått Dig rätt vill Du ha den kvalitativt goda SoH, men utan titlar eftersom det ”gäller genealogisk forskning”. Jag vill med Micha?l Lehman instämma i att ”en akademisk examen inte garanterar ett bättre utfört vetenskapligt arbete” men redovisning av titel och i förekommande fall akademiska meriter har sitt berättigande såtillvida att presentationen ger en bild av författarens vetenskapliga skolning. För akademiska examina krävs ju att man skrivit en, ofta flera vetenskapliga arbeten och tillägnat sig ett källkritiskt tänkande liksom ett vetenskapsteoretiskt tänkande. Självklart har man nytta av det inte bara i den akademiska världen utan i allra högsta grad vid all forskning, också släktforskningssammanhang precis som Sven Wallerstedt påpekar här ovan. Det källkritiska tänkandet är inte en gång för alla givet, utan måste tränas, varför goda publikationer av hög kvalitet är ovärderliga. SoH är en sådan publikation.  
 
Något som definitivt inte befrämjar utveckling och fortsatt dialog är att bilda fronlinje mellan akademiker och icke- akademiker. Vi behöver varandra!  
 
Det kan i diskussionens hetta vara svårt att se vad som för diskussionen framåt, ofta syns det först i efterhand.  
I denna diskussion gäller det SoH, och att i såväl kort som längre framtidsperspektiv hitta utvecklingsmöjligheter och bästa tänkbara villkor för presentation av genealogisk forskning av god kvalitet.
 
Jag vill ge ett helhjärtat stöd åt Irma Ridbäcks kloka råd här ovan ”att låta varje betalande medlem avge sin röst via brev eller e-post. Då har man i en viktig fråga nått ut till de utanför stor- Stockholms-regionen boende medlemmarna och kan därefter stadgeenligt ändra Släkt & Hävds status.”