NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31
Skrivet av: Michaël Lehman (Philippos) skrivet 2003-10-29, 16:39
Lena,
 
Det besvarar förvisso inte min fråga. Att personalen arbetar med Släktforskarnas arkiv har jag redan listat ut. Min fråga kvarstår alltså: Är det verkligen så mycket att göra med Släktforskarnas arkiv, att de anställda inte kan avsätta en dag tre gånger om året för att skicka ut Släkt och Hävd (möjligen med hjälp av frivilliga insatser)?
 
Man kan naturligtvis diskutera vem, som läser selektivt. Jag har visst noterat, att Bertil Bogle har avlidit. Den tjänst, som han uppbar, synes inte ha tillsatts ånyo. Det handlar alltså inte om en personfråga, utan om total tjänstegrad bland föreningens anställda. Därtill kommer, att jag inte har räknat med volontären, just på grund av, att volontärarbete är oavlönat. Den sjunde i min uppräkning är en bibliotekarietjänst om 20 %. Denna redovisas inte på hemsidan. Därav skillnaden mellan verksamhetsberättelsens sju angivna anställda och hemsidans fem.
 
Med ?personella resurser? förstås icke enbart anställda, utan även ideella insatser. Redaktören - det var ju SoH, som det var frågan om - är inte anställd.
 
Genealogien räknas tillsammans med en del andra discipliner till de historiska hjälpvetenskaperna. På grund av ett paradigmskifte under i synnerhet 1900-talets mitt, kom genealogien och biografien att minska i betydelse för professionella historiker; med historiematerialismens förödande dominans som förklaringsmodell kom många historiska hjälpvetenskaper att minska i betydelse, vilket i viss mån skedde till förmån för kvantitativa metoder. Jag hoppas, att dessa hjälpvetenskaper ånyo kommer att få en större plats i historieforskningen, åtminstone delvis tack vare den intressanta diskursen om nätverk som resurs.
 
Du kan naturligtvis roa dig med att påpeka min i sammanhanget ringa ålder, vad nu den har med saken att göra. Detta argumentum ad hominem är ett försök till perspektivförskjutning och ett fegt grepp att taga till när argumentationen brister. Jag förolämpar inte ?generationer av samlat vetande?, men kanske att Du och jag i så fall har olika kriterier för vad man kan veta och huru man uppnår kunskap. Det kan också vara så, att vi har olika uppfattningar om på vilket sätt en uppsats eller artikel skall vara disponerad för att man skall kunna tillmäta den vetenskaplig tillförlitlighet.
 
Nu har vi emellertid kommit långt ifrån ämnet.