NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2003-10-29, 16:36
Micha?l, du skriver:
”Om man i en efterfrågad verksamhet /../ hamnar efter i planeringen, sätter man antingen in extra personella resurser eller har tålamod till dess man hinner ikapp sig igen på annat sätt.”  
Nu tror jag att det är på tiden att du kommer ut i verkligheten, Micha?l. Är det bara att knäppa med fingrarna så kommer det ”personella resurser” springande? Nej, naturligtvis inte. Att ha ”tålamod till dess man hinner ikapp sig” kanske gör att man blir ruinerad under tiden man väntar. En förening måste kunna planera sin ekonomi i förväg. Det fungerar helt enkelt inte att det helt plötsligt dyker upp oväntade höga utgifter gång efter annan under året, eller att inkomsterna minskar drastiskt på grund av att prenumeranter och medlemmar inte får den skrift som utlovats. En föreningsskrifts redaktör har ett ansvar både gentemot sin uppdragsgivare och medlemmarna i föreningen. Därför anser jag det också viktigt att Jonas själv svarar på dom frågor jag ställde.
 
Angående titelsjukan. Jag skrev att om titeln är relevant i sammanhanget så kan det kanske vara befogat att uppge den. Att recensenter med titlarna (t ex) f d major, vissångare och epidemiolog recenserar böcker om verkstadsindustri respektive medeltida urkunder säger ingenting om vad de vet om ämnet eller forskningsmetoder inom ämnet. Däremot kanske vissa läsare anser att en artikel om en adelssläkt verkar mer vederhäftig om författaren uppges vara riddarhusgenealog.  
 
GF är en förening för alla som är intresserade av genealogi, och då ska inte någon ”skrämmas” bort från GF på grund av att några akademiker drabbats av titelsjuka. Kan inte författarna få sina artiklar att verka trovärdiga utan att det ska uppges titlar, ja, då kanske de ska försöka skriva om artiklarna istället. Vad gäller titlar i SoH tror jag däremot inte att det är författarna själva (möjligen med vissa undantag) som propsar på att få titeln publicerad utan snarare redaktören som tycker att det är viktigt, möjligen med samma märkligt förlegade inställning till titlar som du har, Micha?l.