NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-31
Skrivet av: Lena A Löfström skrivet 2003-10-29, 15:33
Michael,
 
personalen på Släktforskarnas arkiv är inte anställda för att hantera föreningsfrågor. De arbetar uteslutande med Släktforskarnas arkiv och deras arbetsuppgifter är inte så begränsade att man kan säga att den ena gör det eller den andre gör det, de hjälps alla åt med allt.
 
En person, på 75%, arbetar dock i första hand med medlems-/besökarservice i form av bl a hjälp med sökningar, kopiering, beställningar, ta emot besökare, svara på mail etc.
 
Sedan läser Du verksamhetsberättelsen väldigt selektivt. Det tycker jag minskar Din trovärdighet. Om Du läser igenom den en gång till från början till slut så kanske Du ser att en av de sju som Du hittat bland personalen där också avlidit under året! Något som för de allra flesta medlemmar är väl känt då Bertil Bogle var såväl välkänd som välrenomerad släktforskare och kanslichef. Vi saknar honom mycket.  
 
Vad beträffar den sjunde så framgår det klart att det är en volontär, dvs personal som inte är anställd utan utför ett ideellt arbete. Denna person har efter många års ideellt arbete på halvtid nu gått i pension.
 
Vi skulle i själva verket behöva mer personal men det tillåter inte ekonomin. Så det är inte som Du skriver att man ” sätter man antingen in extra personella resurser...”
 
Alla föreningsärenden sköts av styrelsen, som består av personer vilka alla, men några få undantag, också arbetar heltid. Detta gäller då medlemsregistrering, bokföring, personalärenden, arbetarskydd, förhandlingar med facket, registrering av adressändringar, inbetalningar, in och utträden, kontakter med prenumeranter (bland annat svarar på alla reklamationer på grund av utebliven SoH), kontakter med andra föreningar och myndigheter, planering av hela GFs verksamhet och mycket mycket annat. Till detta kommer också allt arbete förknippat med vår lokal. Slå i spikar som ramlat ut, laga bord, fixa nya möbler, sätta upp gardiner, laga spisen, brandskydd, lås, dörrar, hyresgäster, datorer, nätverk, kolla fukten, laga stopp i toaletten. Ja egentligen allt som en verksamhet utan fastighetsskötare måste ha skött på ett eller annat sätt. Detta ingår i en styrelsemedlems skyldigheter. Allt på ideell basis. En ideell förening har i allmänhet inte ekonomi att köpa dessa tjänster, så ej heller GF.
 
Dina kommentarer runt det ”akademiska” har jag bara en kommentar till.. Vad jag känner till så är Genealogi INTE en akademisk disciplin! Ännu är kanske bäst att tillägga eftersom man i Lund för första gången och på försök nu i höst startat just en grundkurs i släktforskning. Jag håller fullständigt med Lotta om att det är oväsentligt.
 
Ditt citat från 1961 tycker jag på sitt sätt faktiskt mer understryker vad Lotta vill säga..
 
” ...Det kan icke tillräckligt läras ens hos de historiska särdisciplinerna, än mindre inhämtas av naturvetenskap, teknik och medicin. /./ Alltför ofta ser man, hur personer, kunniga på alla möjliga specialområden utom det rent historiska, utan någon egentlig förberedelse friskt och frejdigt ge sig in på historisk forskning och framställning...”
 
Jag kan inte se annat än att skribenten faktiskt hävdar att det är helt oväsentligt om någon är överläkare, hovrättsdomare, master of science eller professor i lingvistik för enligt skribenten måste man ju vara historiker och inget annat.
 
Själv hoppas jag dock att man kommit längre i utvecklingen, oavsett område, idag än vad man uppenbarligen hade år 1961.
 
Du skriver också ”Men huru många forskare utan relevant akademisk utbildning äger insikter i vetenskapliga metoder och teoribildningar? Tag er en titt i senaste årsboken och ni skall märka skillnaden mellan SoH och årsboken.” Detta tycker jag uttrycker ett så oförtäckt förakt för de allra flesta aktiva i släktforskarrörelsen, hembygdsrörelsen och många andra rörelser där fantastisk forskning genomförs.  
 
Du, 26 år gammal, förolämpar på detta sätt generationer av samlat vetande och förkastar allt vad som därvid framkommit!
 
Utan ”vanliga” forskare, utan akademisk bakgrund, skulle inte släktforskarrörelsen finnas. Inte heller växa som den idag gör. De stora flertalet är faktiskt alldeles helt vanliga snabbköpskassörskor, ingenjörer, byggjobbare, lärare utan akademiskt högtflygande planer. De är dem vi har att tacka för att detta forum finns till. Ett forum till gagn för alla.