NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-28
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2003-10-28, 18:10
Olle Elm har i sitt inlägg pekat på en i sammanhanget viktig sak, då han skriver: ”speciellt om det är så att min åsikt/röst endast kan bli känd om jag närvarar vid möten hållna i Stockholm”
 
I praktiken förhåller det ju sig så att det här diskuterade beslutet kommer att avgöras i Stockholm av – i bästa fall – största delen av de 60-70 medlemmar, huvudsakligen stockholmare, som normalt brukar besöka GF:s höstmöte. Av dem har en stor majoritet överhuvudtaget inte deltagit i den här diskussionen. Denna lilla grupp lördagslediga huvudstadsbor som inte valt att prioritera de evenemang som Arkivens dag erbjuder, eller något annat matnyttigt, kommer alltså att rösta i denna viktiga fråga för mer än 2000 SoH-sugna medlemmar, spridda över hela landet. Av de sistnämnda känner säkert en betydande del inte ens till att det pågår en debatt om saken här i Anbytarforum.
 
Jag har tidigare pekat på det för en demokratisk diskussion olämpliga i den överraskningstaktik som styrelsen har använt sig av i frågan. Genom den taktiken blir den tid som behövs för diskussion bland medlemmarna innan beslutet ska fattas alldeles för kort med tanke på frågans komplexitet. Det pratas en del om ”enkäter” här. Varför inte, men då måste de som tillfrågas också få en rimlig tid att sätta sig i frågan. En medlemsomröstning per post som omfattar samtliga medlemmar kanske vore ännu bättre. Den skulle väl åtminstone göra slut på de ovetenskapliga spekulationerna gällande huruvida folk ställer SoH i bokhyllan oläst eller inte.
 
Som det är nu så talar mycket för att styrelsens förslag kommer att segra. Huvuddelen av diskussionen kommer sannolikt att föras i efterhand och mycket handla om ”Hur kunde det bli så här?” kontra ”Vad var det jag sade?”. Att den diskussionen också huvudsakligen kommer att föras i Stockholm, blir väl en naturlig konsekvens av det sätt som det aktuella beslutet riskerar att genomföras på. GF kommer efter beslutet utan tvekan rätt snabbt att omvandlas en ren Stockholmsföreteelse och får väl främst inrikta sig på att konkurrera med SSGF om titeln ”Stockholmsområdets största genealogiska förening”.
 
De GF-medlemmar som levat i vanföreställningen att GF är en förening för hela Sverige, får väl ägna en del tid att meditera över frågan hur i all världen de kunnat uppfatta verkligheten på ett så galet sätt. Jag kan inte se annat än att GF-styrelsens beslut, om det genomförs, kommer att resultera i en riksomfattande efterhandsomröstning med fötterna, när medlemmarna ute i landet har tänkt klart. Vart de ska ta vägen sedan, tror jag att det kan det komma att råda delade meningar om.
 
Att något likvärdigt alternativ till SoH inte kommer att erbjudas av Sveriges släktforskarförbund – om höstmötet säger ja till GF-styrelsens förslag – verkar tyvärr ganska klart, om förbundsstyrelsen inte väljer att föreslå en annan samarbetsform beträffande SoH än den som GF:s styrelse föreslagit.
 
Medlemsunderlag finns dock säkert för den eller de som känner sig hågade att starta en ny tidskrift i SoH:s anda.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon