NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-28
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2003-10-26, 10:26
Har styrelsen för GF gjort någon form av konsekvensanalys av vad förslaget skulle innebära för medlemstillströmning kontra -bortfall, och i förlängningen föreningens ekonomi och framtid? Jag upplever det som att man riskerar hela föreningen genom att (nästan kuppartat) i realiteten avhända sig sin viktigaste tillgång.
 
Vad som allra minst borde göras är en medlemsenkät, för att få ett underlag hur dagens medlemmar värderar SoH, Släktforskarnas Arkiv och övriga tjänster gentemot varandra. Därmed skulle man se hur stort ett eventuellt medlemsbortfall skulle kunna bli. En sådan här genomgripande förändring av föreningens ansikte kan inte baseras på så lösa grunder som förhoppningar. Vi hoppas förstås att många ska välja att skaffa årsboken genom GF-medlemskap, som det står i GF-A på sidan 6.
 
Jag tror att ett tankefel som begåtts är att man sett läsarna av SoH och Årsboken som två separata grupper. Själv är jag ganska säker på att många läser bägge dessa skrifter, dock med en liten del som endast läser SoH och en något större del som endast har läst förbundets årsbok. Detta är något som också skulle kunna ges klarhet i genom en medlemsenkät, och inte baseras på mina, Ians eller någon annans gissningar.
 
Förslaget bör avvisas på höstmötet även om man tycker att det är bra i sak, för att ge tid åt en ordentlig ekonomisk och juridisk konsekvensanalys. Det handlar inte bara om SoH utan även om föreningens framtid.