NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-28
Skrivet av: Per-Åke Svensson skrivet 2003-10-25, 22:55
Lena,
 
Jag måste erkänna att Ditt svar gjorde mig häpen. Visst är det så att jag arbetar för ABB än så länge, man kan hitta mitt namn associerat dit på Internet, och visst har ABB ett numera väl utvecklat kommunikationssystem. Nej, det var inte det - min förvåning kom sig av att den tanken inte en enda gång flög genom mitt huvud när jag skrev inlägget ovan. Men det är kanske inte så konstigt. Ett storföretag är ju en helt annan sak än en förening. Man har helt andra möjligheter att skapa och hantera kommunikationsmiljöer och visst fanns det bland annat mejlsystem i stordatormiljö där före Internet. När jag skrev var det föreningsmiljön jag tänkte på.
 
För att undvika fortsatta gissningar (även om det är vid sidan av ämnet) så är det så att jag arbetat som sekreterare i en teknisk kommitt? i International Electrotechnical Commission (IEC). Den utarbetar eltekniska standarder. Det är visserligen en organisation med fast struktur såväl internationellt som nationellt i de länder som deltar (drygt ett 50-tal), men de som utför det egentliga tekniska arbetet i arbetsgrupper är ganska löst knutna dit, och arbetar projektvis under högst varierande förutsättningar, ifrån företag där de är anställda eller hemifrån. En sådan arbetsgrupp är inte helt olik en förening, med medlemmarna globalt utspridda. Vår första webb-site fanns förresten på ett universitet i Japan.
 
Det var i den internationella organisationen som vi på ganska kort tid, inom just vår kommitt?, fick igång elektroniskt samarbete, genom att klart säga vart vi var på väg. Det var den erfarenheten jag ville förmedla.
 
På ett sätt är jag tacksam för Ditt svar, för det blev samtidigt en liten illustration till vad jag menar med kvalitetssäkring. Utgående från i och för sig riktiga uppgifter gjorde du en tolkning som inte innehåller sakliga fel, men som ändå ger ett felaktigt intryck, och som därför behövde rättas till, även om den ligger vid sidan av diskussionens huvudfåra.