NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-28
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2003-10-25, 21:47
Tack Ian för svaren på mina funderingar! Som jag förstår det har Genealogiska föreningen ekonomiska problem, men det föreslagna samarbetet med Släktforskarförbundet om Släkt och Hävd löser inte de problemen. Förslaget verkar ha sin grund i en personlig konflikt med redaktören Jonas Kuschner. Konflikten verkar främst bero på att han inte hållit vad han lovat gällande utgivningstider. Det har även antytts att han vill ha betalt. I övrigt lovordas hans insats.
 
Jag förstår mycket väl att det kan vara svårt att hålla tider när arbetet görs på fritiden. Jag håller själv på att sammanställa en bok, som tar mycket längre tid att få klar än jag hade kunnat tänka mig. Personligen tycker jag inte att det är så allvarligt om utgivningstiderna inte kan hållas. Enligt förslaget skall inte Släkt och Hävd ges ut med flera nummer per år. Det blir då omöjligt att samordna kallelseutskick med utskick av Släkt och Hävd.
 
Jag bor i Stockholmsområdet och uppskattar Genealogiska föreningens samlingar. Jag har haft möjlighet att besöka föreningens lokaler ett flertal gånger. Det finns mycket som inte finns på annat håll, t ex släktnamnsregistren. Dessutom är en stor mängd material lättillgängligt på ett ställe. Jag kommer troligen att kvarstå som medlem, även om jag istället för Släkt och Hävd får den omgjorda Släktforskarnas årsbok.  
 
Största delen av min släktforskning gör jag i Norr- och Västerbotten. Jag är med i flera lokala släktforskarföreningar där, främst för att få de tidskrifter de ger ut. En av föreningarna som jag var med i gjorde under en period uppehåll i utgivandet av sin tidskrift, p g a svårighet att få redaktör. Då ansåg jag mig inte ha någon glädje av att vara med i den föreningen och gick ur, trots att jag besökt deras föreningslokal ett fåtal gånger då jag varit på resa i norra Norrland. Jag har inte återupptagit medlemsskapet. Jag tror att Genealogiska föreningens styrelse allvarligt bör fundera över hur många som är bosatta utanför Stockholmsområdet som kommer att avsluta medlemsskapet om föreningen slutar ge ut sin periodiska tidsskrift. Det skulle kunna innebära en så stor minskning av medlemsantalet att föreningens ekonomi blir så dålig att det blir svårt att driva föreningen vidare.
 
Jag hoppas att en konflikt mellan personer som i dagsläget innehar vissa funktioner i föreningen inte får till följd att en över 50 år gammal periodisk tidskrift läggs ned. Jag hoppas även att Genealogiska föreningen skall finnas kvar, men befarar att det inte blir möjligt om man gör sig av med sin tidskrift.