NULL Skriv ut sidan - Släkt och Hävds nedläggning och GF:s framtid

Anbytarforum

Titel: Släkt och Hävds nedläggning och GF:s framtid
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2003-11-09, 11:52
Det som hände på mötet var ju att inget beslut alls fattades eftersom styrelsen dragit tillbaka sitt förslag och aviserat sin avsikt att utreda frågan ytterligare för att komma tillbaka om ett år med ett förslag. Ett yrkande om att denna utredning inte skulle ta upp samgående med ngn annan publikation röstades ned med acklamation. Medlemsmötet uttryckte därför egentligen någon uppfattning i sakfrågan.  
 
Jag håller dock med Leif i hans tolkning om innebörden av vad Ian Hamilton sa. I ett vidare perspektiv verkar det handla om följande: Jag ser det som en motsättning mellan styrelsen som vill lägga ett mer strikt GF-perspektiv på SoH och därför vill öka värdet för släktforskare att vara med i GF samt andra (inklusive mig) som fokuserar på SoH som en kanal för publicering av genealogi på en metodologiskt hög nivå.De med det förra perspektivet verkar mena att en mer enligt deras uppfattning mer lättillgänglig SoH med mer nybörjarvänligt matrial är att föredra. Det senare perspektivet innebär att dagens SoH tillmäts ett stort värde för andra än GF:s medlemskår genom att den fungerat som en norm för kvalitet.
 
Med sviktande ekonomi och medlemsantal är det kanske inte konstigt om det första perspektivet dominerar inom GF. Dessutom, för oss som vill bevara SoH i nuvarande form blir det mer eller mindre omöjligt att göra det inom ramen för nuvarande GF eftersom SoH kommer i konflikt med vanliga föreningsaktiviteter och arkivet. Jag tror att många som ville bevara SoH kommit till en liknande slutsats och det (förutom att styrelsen drog tillbaka sitt förslag) gjorde att det inte kom till några voteringsstrider tex i fyllnadsvalet till styrelsen.
 
Jag tror också att Leif tyvärr rätt i sin bedömning att SoH försvinner i nuvarande skepnad oavsett vad medlemsmötet beslutar om ett år; inte minst för att Jonas avgår. Därför är det väl dags att avsluta den här debatten och starta en ny om hur en SoH2 skall komma till stånd.