NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-19
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2000-10-19, 13:51
Marcus har formaliserat exakt samma sak som Sam och Thomas beskrivit utan formel. Som jag ser det måste man med den formeln bestämma sig för i vilken generation bakåt man skall beräkna hur stor andel gemensamma anor man har. Om jag i en viss generation bakåt har 5% gemensamma anor med en person, så är 95% av anorna i den generationen inte gemensamma. Ytterligare en generation bakåt har jag samma 5% gemensamma anor, men det kan ha tillkommit ytterligare säg 2% gemensamma anor. Så i den generationen är 93% av anorna inte gemensamma. Dvs varje generation summeras till 100%. Och ju längre bak i tiden man går desto högre procenttal får man.
 
Exempel: I Marcus sista uträkning av andelen gemensamma anor mellan Thomas Sverker och Ingemar Stenmark har han räknat ut F'(8), dvs han har gått 8 generationer bakåt. Om Thomas och Ingemar inte har några ytterligare gemensamma anor i nionde generationen bakåt så är F'(9)=F'(8). Men i någon av generationerna tidigare så finns nog ytterligare någon gemensam ana och då blir genast andelen gemensamma anor högre. I det här fallet blir F'(7)=3,125%. Med andra ord i 7:de generationen bakåt är 96,875% av anorna inte gemensamma. F'(6)=0%, dvs i 6:te generationen bakåt är 100% av anorna inte gemensamma. Ingen av de 64 personerna i den generationen är gemensam ana. Jag skulle vilja säga att det innebär att Thomas Sverker inte alls är släkt med Ingemar Stenmark. På samma sätt är inte heller jag släkt med Ingermar.