NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-19
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2000-10-19, 00:10
Thomas, fråga dig istället hur många av de kända förfäderna som är gemensamma.
 
Använd dig sedan av f(n) = 1/2^(n-1), där f(n) är andelen gemensamma förfäder, under förutsättning att de första icke gemensamma personerna i de två olika leden är helsyskon, n erhålles från det kända släktskapet n-männing. Formeln ger endast andelen gemensamma kända förfäder mellan två individer, låt oss säga p och q, som kan sägas vara n-männingar. Om q kan sägas vara n-männing med en förfader/förmoder r till p, där r är en ana i generation m, hos p, då måste f(n) korrigeras multiplikativt med faktorn 1/2^m.  
 
Mao f(n,m) = 1/2^(m+n-1).
 
Observera att när m=0, då finns ett släktskap av typen n-männing mellan personerna p och q.
 
Låt oss även ta hänsyn till om de första icke gemensamma personerna i de två leden är halvsyskon. Då måste f(n,m) korrigeras multiplikativt med 1/2.
 
Mao f(n,m,h) = 1/2^(m+n+h-1), där h=0 i helsyskonfallet och h=1 i halvsyskonfallet.
 
För att få andelen gemensamma kända förfäder i procent multiplicera f(n,m,h) med 100.
 
Mao F(n,m,h) =100/2^(m+n+h-1), där nu F(n,m,h) är andelen gemensamma förfäder mellan två individer och då i procent.
 
Låt oss nu använda formeln genom att använda några exempel.
 
A. Hur stor är andelen gemensamma kända förfäder mellan en person och dess mormors halvkusin (under förutsättning att detta släktskap endast är det enda kända släktskapet)?
 
a. Halvkusin = halvtvåmänning, dvs. h=1, m=2 och n=2, därmed är F(2,2,1) = 100/16 = 6,25%
 
B. Samma fundering med samma personer, men ett till släktskap finnes, ty personens farfar är (hel)syskon med personens mormors halvkusin.
Låt oss kalla den totala summan F'.
 
b. F' = F(2,2,1)+F(1,2,0) = 6,25%+25%=31,25%.
 
 
C. Andelen gemensamma kända förfäder mellan Thomas Sverker och Ingemar Stenmark?
 
c. Din mor är dels (hel)åttamänning, dels (hel)sjumänning med Ingemar Stenmark, om jag förstått rätt. Samt är du själv (hel)åttamänning med Ingemar Stenmark, om jag förstått rätt. (Detta enligt tidigare inlägg).
 
F' = F(8,1,0)+F(7,1,0)+F(8,0,0)=100/256 % + 100/128 % + 100/128 % = 1,953125 %, dvs. nästan 2% av de kända förfäderna är gemensamma.  
 
Men även andra uppgifter har av dig lämnats. Där din mor är dels (hel)sjumänning, dels (hel)sexmänning med Ingemar Stenmark, om jag förstått rätt. Samt är du själv (hel)sjumänning med Ingemar Stenmark, om jag förstått rätt.  
(Detta enligt senare inlägg).
 
F'=F(7,1,0)+F(6,1,0)+F(7,0,0)=3,90625, dvs. nästan 4 %. Just den siffran du nämner.
 
Mvh Marcus.