NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-19
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2000-10-18, 16:13
Att kunna räkna ut hur mycket släkt man är eller hur stor andel gemensamma anor man har intresserar mig.
 
Som jag ser det är det ett problem att beräkna släktskap i procentsatser. För jag tror att ju längre bak i tiden man kan gå desto högre procentsats får man.  
 
10 generationer bakåt har man omkring 1000 olika anor. Anförluster gör att det kanske krävs 11 generationer för att få 1000 olika anor. 20 generationer bakåt har man teoretiskt 1 miljon anor, men anförlusterna gör att det är betydligt färre olika anor. Uppskattningsvis skulle det kunna röra sig om 100000 olika anor. Övriga 900000 skulle då vara anförluster.
 
Ett exempel: En person har de flesta anorna i Sverige. 10-11 generationer bakåt har han 1000 olika anor. Det är under 1600-talet. Då hade Sverige omkring 1 miljon invånare. Dvs 1/1000 av Sveriges invånare då är anor till den personen. 20 generationer bakåt har samma person uppskattningsvis 100000 olika anor. Då är man tillbaka på 1300-talet. Jag vet inte hur många invånare Sverige hade efter digerdöden på 1300-talet, men det skulle kunna vara omkring 500000. Om hälften av personens anor fanns i Sverige skulle 1/10 av Sveriges invånare då vara anor till den här personen. Dvs omkring 50000 olika anor, men pga anförlusterna finns de på många ställen i antavlan. Med ovanstående antagande skulle varje ana förekomma i genomsnitt på 9 ställen i antavlan.
 
För en annan person som också har de flesta anorna i Sverige gäller samma beräkning.
 
Om nu de här personerna har 10 gemensamma anor 11 generationer bakåt, så skulle de med procentmetoden vara släkt 10/1024=1%. Går man 20 generationer bakåt bör de ha betydligt fler gemensamma anor eftersom en större andel av Sveriges befolkning är anor till dem. En uppskattning skulle kunna vara 100000 totalt om anförlusterna räknas på alla ställen de förekommer i antavlan. Det skulle ge 100000/2097152=5%. Jag tror att det är mycket lågt räknat.
 
Går man till ytterligheten att alla människor härstammar från samma par av människor i tidens begynnelse så skulle man bli 100% släkt med alla människor på jorden.
 
Om jag i min databas i Disgen gör en släktskapsberäkning mellan mig och Ingemar Stenmark får jag en lista med 28 personer. Bl a Johan Johansson (1699-1770) och Elsa Johansdotter (1692-1789) i Umgransele. De närmaste gemensamma anorna är sju generationer bakåt från mig. De två (man och hustru) skulle bidra med 3,1% till ett släktskap beräknat med ovanstående procentmetod. Om de övriga 26 gemensamma anorna i genomsnitt ligger 10 generationer bakåt från mig, så skulle de bidra med 5,1%, dvs mer än de närmaste gemensamma anorna.  
 
Det procentsatserna skulle säga är hur stor andel av mina anor som är gemensamma med den andra personens. Hälften av mina anor är gemensamma med hälften av min kusins anor. Men går jag tillräckligt långt bakåt i tiden så är betydligt mer än hälften av mina anor gemensamma med kusinens.
 
Sammanfattningsvis: Ju längre bakåt i tiden man går desto färre människor bodde i Sverige (eller på jorden). Det innebär att andelen gemensamma anor med andra nu levande personer blir högre ju längre bakåt i tiden man går. T ex om man 10 generationer bakåt har 5% gemensamma anor, har man kanske 50 generationer bakåt 50% gemensamma anor. 5 generationer bakåt har man kanske inga gemensamma anor. Har man 0, 5 eller 50% gemensamma anor med den personen? I praktiken blir det dessutom omöjligt att beräkna ett eventuellt släktskap mer än omkring 10 generationer bakåt eftersom man inte känner till alla anor.
 
En annan intressant iakttagelse jag har gjort är att jag inte tror att jag har hittat någon som härstammar från Norr- eller Västerbotten som inte har någon gemensam ana med mig, som också härstammar därifrån. En fråga är hur stor sannolikheten är att man har gemensamma anor med andra personer. Den verkar vara i det närmaste hundraprocentig om man härstammar från samma trakt.