NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-19
Skrivet av: Madeleine Raftö skrivet 2000-05-02, 20:13
Tack Stefan. Min grundläggande kunskap bygger faktiskt på djurs färggenetik, men med åren måste jag erkänna att människans genetik är väldigt fascinerande, speciellt detta med släktskap.
Som svar på dina övriga frågor så har just mtDNA sin spegelbild i y-kromosomen och kan avläsas på ungefär samma sätt, men tydligen så kan y-kr mutera och ger då felaktiga signaler till avläsningen och då kan man inte avgöra om det är en muterad y-kr som mannen har eller om mannen inte tillhör den y-linje man kontrollerar (alltså att fadern till den kollade mannen inte hans far).
2:an kan jag inte svara på och på 3:an så förstår jag att du menar en vanlig DNA test. Där kan man avläsa DNA som små streckkoder och därmed fastställa släktskap. Det är den vanliga och förhållandevis säkraste metoden som finns idag.
Ex så har forskare kollat upp kattdjuret gepardens DNA på detta sätt och ALLA djur som de kollat (och det är inte få) har samma DNA-kodning. Detta innebär att de är som kloner av varandra, och kommer det in en sjukdom hos arten så kan alla stryka med då ingen genetisk variation finns som kan skydda upp vissa utvalda individer.