NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-27
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2002-12-20, 16:01
Släktforskarvänner.
 
Det är tyvärr annonsen som är riktig. Även jag skulle varit mycket glad över om Smålandslänen funnits med, men det gör de inte. Jag kan inte svara på hur orden föll då Förbundet och Lantmäteriet gjorde upp avtalet, men notisen bygger alltså på vad Förbundets representanter uppfattande i sina samtal med Lantmäteriverket.
 
När jag sedan gjorde i ordning annonsen i samarbete med Lantmäteriet fick jag den lista som nu finns i annonstexten. På uttrycklig fråga från mig så svarade man att Jönköpings, Kalmar och Kronobergs län inte finns med på DVD:n. Orsaken till detta känner jag inte till, men det är en av de saker som jag skall reda ut till nästa nummer. En förklaring som jag hört, men inte fått verifierad, är att det inte finns något kartunderlag alls för Kronobergs län, medan de båda andra Smålandslänens kartmaterial inte är komplett. Men jag vågar alltså inte gå i god för den uppgiften. Självklart borde jag ha ändrat formuleringen även i notisen på sidan 47 med anledning av de nya beskeden. Men det glömdes bort i hastigheten.
 
Anledningen till att det inte finns mer detaljerad information om avtalet och DVD:n i nr 5/02 är att detta avtal träffades då tidningen i princip var färdigredigerad. Det enda som hanns med, och som bedömdes som viktigt att presentera, var alltså annonsen med faktauppgifterna om DVD:n.  
 
Avtalet träffades för nu över en månad sedan. Lantmäteriet lovade vid mina kontakter med dem att ta fram mer information tills tidningen kom ut. Och enligt uppgift skall det finnas lite mer fakta på Lantmäteriets hemsida . Tyvärr kan jag inte bekräfta detta  eftersom underavdelningen Historiska kartor där uppgifterna finns, bara är tillgänglig i Mac-version om man har Netscape 6.0. Det har inte jag.
 
I nästa nummer av Släkthistoriskt Forum kommer dock mer uppgifter. E-posta mig gärna frågor som ni vill ha svar på så skall jag ta upp dem i mina samtal med Lantmäteriet.
 
Hans Egeskog
redaktör för Släkthistoriskt Forum