NULL Skriv ut sidan - Släktforskning vs Släktutredning

Anbytarforum

Titel: Släktforskning vs Släktutredning
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2006-01-28, 18:27
Initierat skrivet, Ingegärd! Och jag håller med om de gamlas enastående förmåga att minnas personer/släkter i det förflutna.  
 
Utan några andra forskningsresultat än sin egen minneskapacitet kan de redogöra för personer de mött och händelser under sin barn- och ungdomstid. Också klara återgivningar av berättelser från far- och morsföräldrar, som därmed kan ge tillbakablickar från ett liv 150 år tillbaka i tiden.  
 
Därför är intervjuer av närstående släktingar ett viktigt inslag i släktforskningen. Ja, egentligen borde släktutredningarna börja där. Men lever man som man lär? Nej, inte jag i alla fall. Började min utredning med att fortast möjligt gå 3-400 år tillbaka i kyrkböckerna och söka dem som dog för lääääänge sedan. Och glömde prata med mina närmaste. Som fortfarande levde. Exempelvis min mor.  
 
Nu har jag i grevens tid börjat prata med henne om livet förr. Väldigt roligt! Och vilket minne hon har! . Helt otroligt! Precis som det inträffade igår - och då är det 60-65 år sedan!  
 
Måste man inte ha mer fakta, eller kött på benen, innan man kan kalla det för forskning?, frågar Per Eriksson inledningsvis.  
 
Jag skulle nog vilja säga att intervjuer av de närmaste släktingarna är det bästa kött på benen man kan tänka sig och en oerhört viktig grund för vidare forskning. För dokumenten i arkiven finnas kvar medan människans minne bleknar, faller bort i glömska och slutligen försvinner för alltid när hon dör.