NULL Skriv ut sidan - Släktforskning vs Släktutredning

Anbytarforum

Titel: Släktforskning vs Släktutredning
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2006-01-28, 01:18
Susanna, jag delar inte din uppfattning om allmogens ointresse för sin släkt. Tvärtom tror jag, att vanliga människor för några hundra år sedan hade väldigt god koll på sin släkt, både bakåt och i sidled. Som Anders skrev, så var det funktionellt , eftersom släktskap spelade en oerhört stor roll i många sammanhang.  
Arvsrätten var teoretiskt sett obegränsad inom släkten.  
Jorden tillhörde släkten snarare än den enskilde ägaren. Om någon ville sälja sin gård och det fanns flera intressenter, så måste man först avgöra vem som var närmast släkt. Denne hade nämligen företräde. Sälja sin gård till en oskyld kunde man bara göra, om ingen släkting ville köpa.  
Man gifte sig gärna inom släkten, men på lagom långt håll. Dessutom var ju släkten det sociala skyddsnätet.
 
Den här självklara släktkunskapen levde kvar länge efter det att behovet av den hade försvunnit. Jag har träffat många gamla släktingar, som direkt ur minnet kunde berätta om släkten ett par generationer tillbaka.  
Det är säkert många fler än min farmors farbror, som på ålderns dar har satt sig ner och skrivit En släkttavla.  Det finns mängder av faktauppgifter i farbror Bengts släkttavla, datum för födelse, vigsel och död (och en del fel), men jag tror inte att han letade i kyrkböckerna efter de här uppgifterna. Om de inte fanns i hans huvud eller någon annan visste, så var de nog antecknade någonstans. Det är väl det som skiljer honom från oss nutida släktforskare.
Den starka släktkänsla som fanns förr var hade nog inte bara praktiska orsaker. Det fanns då och det finns nu ett behov av att höra till en grupp, att veta vem man är, och det är kanske det som driver oss nutida släktforskare också.
 
Mvh
Ingegärd