NULL Skriv ut sidan - Släktforskning vs Släktutredning

Anbytarforum

Titel: Släktforskning vs Släktutredning
Skrivet av: Susanna De Quarto skrivet 2006-01-27, 11:08
Hej Annelie,
 
Personligen tror jag, anser jag att internet/datoriseringen har gjort det lättare för vem som helst att börja släktforska, då väldigt många arkiv är digitala och det är rel. lätt att hitta sina församlingar med tillhörande böcker. Förr fick man resa runt till landsarkiv/kyrkor och församlingar, och vem hade råd o tid med det? Enbart välbeställda...? Knappast allmogen, bönder eller fabriksarbetare i samma utsträckning som idag. Och ärligt talat tror jag inte att samma intresse fanns förr hos allmogen (längre bak) att veta av sitt ursprung - man blev född och dog helt enkelt...adel, borgare och prästerskap har nog traditionellt varit mer noggranna med sin bakgrund och framtid och hade då större anledning att bekräfta sitt ursprung. Och det beställdes nog en eller annan alldeles fantastisk släktkrönika som var lämpligt friserad i dessa led. Fast detta är bara mina teorier. Mycket intressant område faktiskt. Fast jag tror att mina döda anfäder gärna hade velat veta det jag idag fått fram om deras ursprung. Och vad som hände med deras efterlevande.  
 
Hittade denna länk som jag tror att du kan tycka är intressant och nyttig.  
 
 
Lycka till!
 
http://web.telia.com/~u18210291/divslaekt/Hist.htm#Den%20svenska%20folkbokföringens%20historia%20under%20tre%20sekler
 
Mvh/Susanna